Gezellig schoolgebouw

Het gebouw kan zeker niet jong genoemd worden, maar dankzij uitgebreide verfraaiingswerken is er een leuke en sfeervolle omgeving ontstaan. De school heette vroeger De Populieren dankzij de grote tuin met de vele populieren. Sinds 1 september 2011 vormt ze één geheel met de lagere school in de Brederodestraat, De Wereldschool. Vandaar de nieuwe naam: De Kleine Wereld.

Werking

Kinderen staan centraal in onze school. Alle kinderen zijn welkom vanaf twee en een half jaar. Als belangrijkste doel stellen wij dat kleuters zich veilig en goed voelen. Het is prettig wanneer uw kind zindelijk is zodra het bij ons start. 

Door de vele projecten, het gedifferentiëerd werken met aangepaste extra ondersteuning en het ontwikkelingsstimulerend onderwijs beogen we een vlotte doorstroming naar de lagere school.
In een open sfeer worden ouders actief betrokken bij de werking van de school, zodat er een positieve wisselwerking en een grote betrokkenheid is gegroeid.

Ontwikkelingsstimulerende werking met aandacht voor:

  • een rijk en evenwichtig vormingsaanbod waarbij gestreefd wordt naar een totale persoonlijke ontwikkeling.
  • actief leren: dit is meer dan alleen ontdekken, exploreren en "leren leren". Het sluit naadloos aan bij de leefwereld van het kind. Vanuit de interesse, het kennen en kunnen van de kleuters worden lesdoelen en activiteiten gekozen.
  • projecten: culturele activiteiten zijn waardevolle opvoedingsmomenten. In onze school zijn culturele activiteiten niet meer weg te denken. Zij bekleden een voorname plaats binnen het geheel van het schoolgebeuren. Bijv. museabezoek, theaterbezoek, daguitstappen.

Wereldgericht in een multiculturele samenleving

We halen de buitenwereld binnen de schoolmuren door:

  • samenwerking met de buurt
  • ouders betrekken bij schoolactiviteiten
  • projectweken
  • boeken mogen mee naar huis (project bib-op-school)
  • Schoolklap (taaloefenkansen voor ouders)

Prioriteiten-actiepunten

  • zorgverbreding: ervaren leerkrachten als ondersteuning voor alle ontwikkelingsgebieden
  • bijzondere leerkracht voor L.O.

Een goed oudercontact

Het brengen en afhalen van de kleuters in de klas biedt leerkrachten en ouders de kans met elkaar te spreken. De school organiseert contactavonden om de ouders enerzijds te informeren over de werking van de school en de manier waarop de leerkrachten vorm geven aan hun pedagogisch-didactische opdracht én anderzijds meer inzicht te bieden in de leer- en klaservaringen van hun kind.

Ouders kunnen ook altijd een afspraak maken met de klasleerkracht en/of zorgleerkracht voor een gesprek. Door de juffen wordt er wekelijks een verslag gemaakt over de activiteiten in de klas.

Zorg op maat

Met deskundigheid, inzet, zorg en betrokkenheid begeleiden we de lerenden. Lerenden hebben immers recht op optimale ontplooiingskansen, maar ook de plicht om deze kansen te grijpen. Haalbare differentiatie is een belangrijk aandachtspunt.    

  • Zorg in de klas
  • Ondersteuning door zorgteam
  • Opvolging van leerlingen door zorgcoördinator Ellen Van Horenbeeck
    • brugfunctie naar CLB
    • aanspreekpunt voor ouders, leerkrachten en externen.
  • Ouders zijn een belangrijke en volwaardige partner
  • Nauwe samenwerking met CLB. Meer info vind je hier.

Zorgverbreding

Zorgteam werkt

  • preventief, remediërend en gedifferentieerd
  • in kleine groepjes.

Extra aandacht aan:

  • het bevorderen van sociaal inzicht en sociale vaardigheden
  • positieve aandacht en steun
  • motorische ontlading en impulsbeheersing
  • structuur
  • expressie- en verwerkingsmogelijkheden
  • het bewaken van de ontwikkelingsdoelen
  • interventies bij faalangst
  • conflicthantering

Als belangrijkste doel stellen wij dat kleuters zich veilig en goed voelen. Het is prettig wanneer uw kind zindelijk is zodra het bij ons start.

De Axenroos

  • Inzicht geven in verschillende manieren waarop mensen met elkaar omgaan.
  • 10 dieren met elk een uitgesproken karaktereigenschap.                 

Er vindt maandelijks een Axenforum plaats waarin de juffen gestalte geven aan de Axendieren.