Stedelijke basisscholen

Een kleuterschool of lagere school in jouw buurt

Straffe stagiair(e)s

Straffe stagiair(e)s kiezen voor het Werkplektraject

Samen met de Artesis Plantijn Hogeschool en De Wereldreiziger bouwde het Stedelijk Basisonderwijs tijdens schooljaar 2016-2017 het Werkplektraject uit voor studenten uit de lerarenopleiding Kleuter en Lager Onderwijs. Het aantal leerpunten werd ondertussen uitgebreid. Volgend schooljaar (2018-2019) zullen maar liefst zes leerpunten een werkplek aanbieden aan tien studenten. 

De laatstejaarsstudenten van de lerarenopleiding krijgen via dit traject de kans om een intensieve en unieke stage te lopen van 1 schooljaar in een school, of ook wel 'leerpunt' genoemd. Gedurende één schooljaar draaien ze drie dagen per week mee met het schoolteam. Zo leren ze de job van leerkracht door en door kennen, van klasopdrachten en oudercontacten tot personeelsvergaderingen en het organiseren van uitstappen. De stagedocenten uit de lerarenopleiding, de directie en een mentor(-en) in de school begeleiden en ondersteunen de studenten.

Kortom, dit traject zorgt ervoor dat je als student uit de lerarenopleiding op het einde van het schooljaar al veel méér dan een startende leerkracht bent.

Ben je een student uit de lerarenopleiding van AP Hogeschool en heb je interesse om het Werkplektraject te lopen?

Informeer je over de inschrijvingsprocedure.

Duik in het echte werk. Draai een heel schooljaar mee.

Het werkplektraject biedt je:

  • een leerplek waarin je 3 volle dagen per week, van 1 september tot eind mei, meedraait in een schoolteam.

  • garantie op een kwaliteitsvolle stage, want ook van de scholen die zich kandidaat stellen als leerpunt wordt heel wat verwacht. Zo toonden deze scholen aan dat hun schoolcultuur gericht is op groei en feedback, zowel tussen leerkrachten onderling als tussen leerlingen en leerkrachten. Daarnaast is de aanwezigheid van een degelijke aanvangsbegeleiding voor leerkrachten een must. Verder is een sterke klasaanpak en een gedragen schoolbeleid met duidelijke prioriteiten van belang.

  • de uitdaging om les te geven in een diverse en stedelijke school.

  • kansen om langdurige relaties op te bouwen met leerlingen en het schoolteam, om mee te bouwen aan een brede school en de kneepjes van het vak te leren.

  • een constante wisselwerking tussen praktijk en theorie.

  • een berg praktijkervaring op korte termijn én op het juiste moment. De dingen die je in je opleiding ziet, kan je meteen toepassen.

  • een maximale voorbereiding op het échte werk als leerkracht. Met een goedgevulde rugzak (lees: een sterke cv!) kan je aan je jaar als starter beginnen

 

Hoe verloopt het schooljaar?

Het Werkplektraject-schooljaar verloopt anders dan een schooljaar met traditionele blokstages. Deze visuele voorstelling geeft je alvast een idee van de ondersteuning en de opdrachten die je mag verwachten. 

Na de sollicitaties, vindt in juni de Kick-off plaats. Deze dag heeft als doel je verder voor te bereiden op het traject. Je maakt kennis met de directeur, mentor van je leerpunt-school en de dienst Pedagogische Begeleiding van het Stedelijk Basisonderwijs. Samen overlopen jullie de schoolkalender, maken jullie afspraken en stemmen jullie verwachtingen op elkaar af. Bekijk de video en krijg een beeld van het verloop van deze Kick-Off!
 

 

Drie gezichten, drie verhalen over de eerste keer lesgeven. Eén brok aan motivatie en enthousiasme.

Lees er alles over in enkele interviews met studenten uit het traject 2016-2017.

Sinds schooljaar 2017-2018 delen de stagiair(e)s hun ervaringen ook via posts op de Facebookpagina van het Werkplektraject. Like de pagina en blijf op de hoogte van de ervaringen van de stagiair(e)s die de komende jaren het traject lopen.