Stedelijk deeltijds kunstonderwijs

beeld - muziek - woord - dans

De weg naar de academie...

Binnen onze academiemuren huizen ook volwassen studenten met een migratieachtergrond. We stelden hen de vraag hoe zij de weg naar de academie vonden, welke drempels ze tegen kwamen en bovenal wat een academie met hen doet als mens. Shmavon, Leila en Alisa vertellen dit met verve. Laat hun getuigenis vooral iedereen inspireren en aanzetten om de stap naar één van onze stedelijke academies te zetten.

SHMAVON, student juwelen

Hij vluchtte voor de oorlog in Armenië en vond voor zijn gezin in Antwerpen een veilig onderkomen. In de academie kan hij zijn denken uitschakelen en rust vinden.

Shmavon is afkomstig uit Armenië en ontdekte het bestaan van de opleidingen beeld via zijn kinderen die muziek volgen in academie Merksem. Via het internet vond hij eerst de opleiding keramiek in academie Berchem die hij al helemaal heeft afgerond. Nadien schreef Shmavon zich in bij juwelen vanuit zijn passie voor deze ambacht.

Shmavon vluchtte met zijn vrouw voor de oorlog in Armenië. Hij bouwde hier een gezin uit, een nieuwe toekomst. De academie is voor Shmavon een plek waar hij zijn denken kan uitschakelen en helemaal tot rust kan komen. Hij laat zich inspireren door kunst en de natuur. Met zijn medestudenten heeft hij een goed contact, het blijkt meteen ook een goede leerschool voor zijn Nederlands. Hij voelt zich goed in de academie. Elke dag dat hij artistiek kan werken, geeft hem energie.

 

 

LEILA, student gitaar

Als kind droomde Leila er al van om muziek te spelen. Door een ziekte 4 jaar geleden zette ze de stap naar de academie en startte zij met lessen gitaar. Muziek is voor Leila als een zalf. Het verzacht, geeft haar rust, maar ook extra energie.

Leila is afkomstig uit Iran. Ze woont met haar gezin al 23 jaar in België. Als kind droomde ze al langer van muziek maar ze had nooit tijd. 4 jaar geleden werden haar zenuwbanen aangetast door een ziekte. Toen de neuroloog haar zei dat muziek misschien zou helpen bij het genezingsproces, besloot ze muziekles, haar droom, te volgen. Zij ging langs bij academie Borgerhout en werd zo warm onthaald dat ze meteen inschreef. Ze kon inschrijven met een verminderd tarief omdat ze toen werkeloos was.

Muziek is voor Leila als een zalf, het geeft haar energie en maakt haar gelukkig. Voor haar waren er geen drempels ook de taal niet omdat muziek elke taal overstijgt. Ze had nog nooit muziek gespeeld toen ze startte aan de academie, maar inmiddels heeft ze veel geleerd. Iedereen kan het dus proberen, iedereen is hier welkom. Leila hoopt ooit voor haar kinderen mooie muziek te kunnen spelen.

 

 

Alisa, student woord

Alisa kwam in Antwerpen terecht via haar studie. Haar werkgever moedigde haar aan om haar Nederlandse taal verder te verfijnen. Zo kwam Alisa terecht in de academie Deurne. Alisa geniet ervan om met taal bezig te zijn. Taal vormt haar als mens en is voor haar de sleutel tot contact met andere mensen.

Alisa is afkomstig uit Sint Petersburg en  woont nu 5 jaar in België. Ze werkte eerst bij een theatergezelschap waar ze haar aanmoedigden om haar Nederlands verder te verfijnen. Via een privéles werd ze doorverwezen naar academie Deurne.

Alisa voelt zich steeds beter naarmate ze zich beter kan uitdrukken in het Nederlands. Taal is de sleutel tot het hart van iedereen. Als je je goed kan uitdrukken, staan volgens Alisa alle deuren voor je open. De teksten die ze leest en de poëzie waarrond ze werkt in de klas neemt ze mee als bagage. Ze profiteert ervan op haar werk, ze doet mensen ermee glimlachen of brengt hen ermee tot rust.

In de academie voelde Alisa zich meteen welkom. Het maakte niet uit of ze Nederlandstalig was of niet. In de academie is er ruimte voor het talent van iedereen.