De Kleine Wereld omvat een kleuterschool met 8 klassen en een lagere school met 12 klassen. De school ligt op het Zuid in Antwerpen, in een diverse buurt. De school vormt een afspiegeling van deze buurt. De Kleine Wereld is een brede school die een uitgebreid netwerk met externe partners heeft.

Onze grootste troeven

  • Creatieve school. Door de vele innovatieve projecten die de school ambieert.  
  • LIST-project (Lezen IS Top) Een focus op leesonderwijs, omdat kunnen lezen een plezier mag zijn, verbeelding prikkelt en een basiscompetentie is om te komen tot zelfontplooiing, ontmoeting en verbondenheid.   
  • Oog voor ICT.  Investeren in onderwijs van de toekomst.  
  • Schaakmat en Axenforum. Als één van de vele acties rond actief burgerschap met inspraak van leerlingen. 
  • Zorgbeleid. Want ieder kind verdient een ononderbroken leertraject in een veilige leeromgeving, met moderne leermiddelen en met voortdurend vernieuwende didactische werkvormen op maat.  
  • We streven naar een ononderbroken leertraject voor onze kinderen.
  • Wanneer de nodige aanpassingen niet redelijk zijn binnen het gewoon basisonderwijs, onderhouden we een nauw contact met het CLB. 
  • Ook daarom kies je voor onze school als trekpleister in de buurt: Omwille van het diverse publiek, met ouders die voor de school kiezen, omdat ze in de buurt werken, voor onze troeven, maar ook omwille van de multiculturele groepssamenstelling en de voelbare open geest

Schoolvisie

Wij baseren ons op de vijf speerpunten van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen: 

  • Iedereen helemaal op zijn plek. 
  • Kwaliteit in elke klas. 
  • Deskundige en inspirerende medewerkers. 
  • Krachten slim bundelen. 
  • Actief burgerschap.
Twee leerlingen van De Kleine Wereld verplaatsen samen een boekenmand

1. Iedereen helemaal op zijn of haar plaats

De Kleine Wereld heeft een eigen, doordachte visie. Hierin bieden we extra aandacht aan creativiteit, expressievermogen en zorgverbreding. We investeren in onderwijs dat gericht is op de totale persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen. Alles is afgestemd op hun leefwereld. Handelingsgericht (HGW) en gedifferentieerd werken met aangepaste, extra ondersteuning staat centraal in onze school. Even belangrijk zijn de vele projecten en het ontwikkelingsstimulerend onderwijs. Hierbij gaan we op zoek naar nieuwe invalshoeken, uitdagingen en methodes. We gaan bovendien aan de slag met verschillende hulpmiddelen, materialen en (leer)strategieën.

2. Kwaliteit in elke klas

We ontwikkelen bij onze leerlingen alle aspecten van hun persoonlijkheid. Hierbij hebben we veel aandacht voor welbevinden, kennis en creativiteit. Bij De Kleine Wereld vertrekken we vanuit jaarklassen. Hier krijgt elk kind de ruimte om zich individueel te ontplooien. De brede context van de kinderen en hun noden bepalen mee ons zorgsysteem.

Aanbod

  • Uitstappen in het kader van de theoretische lessen
  • Culturele activiteiten: voorstellingen in het Paleis, De Studio, De Filharmonie, toneel op school.
  • Wondere Pluim: dit is een creatief schrijfproject voor kinderen van de basisschool, georganiseerd door ouders, De Veerman en lokale partners.
  • Contact met de natuur: speelplaats kleuters, uitstappen, weekverblijven,...
  • Expressievermogen ontwikkelen
  • Zorgverbreding en handelingsgericht werken
  • Huiswerkklas
  • Mediagebruik: smartboard, iPad, ICT-robots, Alinea
  • MUVO (muzische vorming)
Een leraar van De Kleine Wereld wijst een leerling de weg op de laptop

3. Deskundige en inspirerende medewerkers

Onze leerkrachten hebben aandacht voor alle kinderen. Ze benaderen onderwijs vanuit verschillende invalshoeken.

Onze leerkrachten:

  • bieden ervaringsgerichte activiteiten aan;
  • zetten in op meervoudige intelligentie;
  • werken handelingsgericht;
  • integreren MMWT (WO) en taal in thema’s en werken deze met veel interactie uit;
  • steunen de kinderen bij het LIST-project (Lezen IS Top);
  • zijn ervaren in het axenroos-model om sociale vaardigheden te ontwikkelen in de kleuterschool;
  • creëren realistische en betekenisvolle situaties;
  • werken samen voor de verschillende levensbeschouwelijke vakken.

4. De krachten slim bundelen

We zetten in op een sterk team dat durft te vernieuwen.

  • Een deskundig en inspirerend schoolteam.
  • Aandacht voor nascholingen op maat, passend bij de noden van de school.
  • We overleggen structureel over de onderwijspraktijk.
  • Het schoolteam houdt zowel formele als informele vergaderingen.

5. Actief burgerschap

We vertrekken vanuit de leefwereld van onze leerlingen. Ons doel is om hun blik te verruimen en hen kritisch te leren omgaan met informatie. Zo leren we hen om stil te taan bij actuele gebeurtenissen in de wereld.

  • We bekijken sociale situaties individueel. We werken bv. samen met Kledingwerk en Sociaal Fonds Stedelijk Onderwijs.
  • Overleg met alle betrokkenen in en buiten de school.
  • Een kunstproject in samenwerking met verschillende actoren.
  • In onze school leeft een grote ouderbetrokkenheid.
  • Taaloefenkansen voor anderstalige ouders: Nederlands oefenen dankzij het Schoolklap-project. (in samenwerking met De Schoolbrug)
  • Aanbod van naschoolse activiteiten in samenwerking met ouders en de buurt.
  • We organiseren veiligheidsacties in het verkeer.
  • Onze leerkrachten levensbeschouwing dragen het Schaakmat-project.
  • Elk kind moet zich op zijn of haar plek voelen.
  • We leren kinderen om elkaars verschillen te kennen, respecteren en aanvaarden.
De Kleine Wereld speelplaats kleuters