De uitgangspunten van onze visie zijn net dezelfde als die van het pedagogisch project Stedelijk Onderwijs. We leggen hierin onze eigen accenten.

De Letter zorgt voor het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid van ieder kind. Telkens volgens hun eigen mogelijkheden. Daarbij spreekt we de cognitieve, de sociaal-emotionele, de muzische, de technische en de lichamelijke vaardigheden aan. Het team van De Letter stimuleert gelijke kansen door verstandig om te gaan met verscheidenheid.

De kinderen van de lagere school krijgen dankzij onze aanpak een degelijke basis voor het secundair onderwijs. Na hun tijd op onze school kunnen leerlingen alle richtingen uit.

Wil je graag weten hoe onze school je kind zo goed mogelijk zal begeleiden? Kijk dan verder bij leerlingenbegeleiding.

Basisschool De Letter is een ‘open’ school!

Je kind is welkom op onze school. Filosofische overtuiging of sociale achtergrond zijn van geen enkel belang. Verschillen worden niet alleen aanvaard, ze worden ook gezien als een verrijking voor alle leerlingen en de school.

1. Duidelijk samenhangend inhoudelijk aanbod

Ons dynamisch en enthousiast leerkrachtenteam zorgt ervoor dat het continue ontwikkelingsproces wordt gegarandeerd. 

Dit doen we door :

  • een harmonische ontplooiing van de totale persoon (verstandelijk, emotioneel, muzisch, sociaal, motorisch)
  • aandacht voor de eigen inbreng van je kind (leren vanuit de leefwereld en de ervaringen van je kind)
  • aandacht voor de samenhang tussen enerzijds de verschillende leerdomeinen en anderzijds de verschillende klasgroepen ( projecten, crea-dagen, openluchtklassen)
  • bijbrengen van waarden: beleefdheid, respect, eerlijkheid, verantwoordelijkheid, …
  • integratie van de moderne media: computer, internet, iPads, Smart-board, …
  • aandacht voor sociale vaardigheden (communicatie, weerbaarheid, …) en het leren leren
  • aandacht voor de interculturele opvoeding

Om de drempel te verlagen gaan de grootste kleuters regelmatig een kijkje nemen in het eerste leerjaar. Ook de oudsten worden voorbereid op middelbaar onderwijs door het bezoeken van de beroepenbeurs en demolessen in de middenschool.

Een leerling van De Letter tijdens een leesles

2. Kwaliteitsonderwijs

Goed onderwijs geven, met aangepaste zorg voor alle leerlingen en met goede hulpmiddelen is ons hoofddoel.
We willen in ons kwaliteitsonderwijs kansen bieden aan alle leerlingen om tot een harmonische ontwikkeling van de totale persoonlijkheid te komen door:

  • het ontwikkelen van een kritische visie en een realistische kijk op het leven
  • het leren ontdekken en optimaal aanwenden van eigen mogelijkheden, vaardigheden op gebied van kennis, inzicht en attitudes.
  • het inspelen op de actualiteit.
  • het deelnemen aan culturele, sportieve en manuele activiteiten, ook naschools.
  • het leren omgaan met mislukkingen en deze te kunnen verwerken.
  • werken met de ‘talenten’ van elk kind 

In ons kwaliteitsonderwijs willen we doeltreffende studie- en leermethodes een stevige basis bieden.

Hierbij willen we je kind volgende kwaliteiten laten verwerven: 

  • zelfstandigheid
  • leren plannen
  • leren in groep werken
  • inzicht verwerven
  • zich leren uitdrukken en kunnen discussiëren
  • luisterbereidheid

In onze kleuterklassen werken we vanuit de ervaringswereld van je jonge kind.
We doen we er aan totaliteitsonderwijs door middel van thema’s waarbij de betrokkenheid en het welbevinden van je kind centraal staan.

We streven naar het bereiken van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen, rekening houdend met de mogelijkheden van elk individueel kind en met het recht van elk kind om "kind te mogen zijn". 

We volgen daarbij de leerplannen en de eindtermen van OVSG.

3. Ontplooiing van je kind

In basisschool De Letter staat je kind als uniek individu centraal met zijn noden, behoeften, verlangens, fysische conditie, mogelijkheden en eventuele beperkingen vanuit zijn milieu of aanleg.

In onze school kiezen we dan ook voor een kindgericht onderwijsconcept met als doel je kind optimaal te begeleiden en volgens zijn eigen mogelijkheden ontwikkelingskansen te bieden. Zo kan je kind opgroeien als een gelukkig, positief denkende jongere met een blijvende intellectuele nieuwsgierigheid en zin voor studie en vorming.

We schenken aandacht aan:

  • streven naar maximale, gelijke onderwijskansen.
  • eigen interesses en ambities.
  • intellectuele en creatieve ontplooiing
Een leraar van De Letter speelt gitaar voor een groep leerlingen

4. Gezondheidsbeleid

De gezondheid van onze kinderen ligt ons nauw aan het hart.

In onze school is het aanleren van gezonde bewegings-  en voedingsgewoonten een belangrijk aandachtspunt. Daarom plannen we verschillende activiteiten met als doel je kind te motiveren om gezond(er) te eten en regelmatig te bewegen.

In de kleuterschool :

De kinderen brengen elke dag een stuk fruit mee.

Enkel op woensdag kunnen zij een koekje meebrengen.

In de lagere school : 

Op maandag en donderdag worden alle kinderen verzocht een stuk fruit mee te brengen.

Op de andere dagen opteren we voor GEZONDE tussendoortjes vb. bruine boterham, wortel, fruit, rijstwafel, granenkoek, droge koek, yoghurtdrankje ...

Koeken met chocolade zijn NIET toegelaten.

5. Talenbeleid

Door middel van een talenbeleid proberen we als schoolteam de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalbehoeften van de leerlingen. We trachten op deze manier hun algemene ontwikkeling te bevorderen en hun onderwijsresultaten te verbeteren.

Hier besteden we aandacht aan :

  • We geven alle kinderen maximaal de kans om hun taalcompetenties te vergroten.
  • We zorgen voor een krachtige leeromgeving door een positief en veilig klasklimaat, betekenisvolle taken en gerichte ondersteuning aan te beiden.
  • We trachten de taalvaardigheid bij onze kinderen te bevorderen zodat hun kansen op ontplooiing en ontwikkeling vergroten.
  • We zorgen voor extra aandacht voor onze taalzwakke leerlingen: zowel leerlingen die van thuis uit een taalachterstand hebben, als leerlingen met bepaalde taalstoornissen (zie ook SES-beleid).
  • We leggen de klemtoon op de mondelinge interactie om leerlingen zoveel mogelijk met taal in contact te brengen en hen actief hiermee te laten omgaan.
  • We proberen de leerattitude (motivatie) van alle kinderen te ondersteunen en hun interesse en nieuwsgierigheid in het ontdekken en leren van talen te versterken zodat ze actieve taalleerders en wereldburgers worden.
  • We streven ernaar met zoveel mogelijk leerlingen de eindtermen te behalen, ongeacht hun verschillende taalachtergrond.
  • We beschouwen de diversiteit aan talen binnen onze school als een troef en zien het als een grote meerwaarde in het Europa van vandaag.
     

6. Samen sterk

Binnen onze school willen we werken aan een vertrouwensrelatie met de ouders. We vinden het normaal dat de school nauw samenwerkt met de ouders. 

Een eerste aspect van deze samenwerking is een goede informatie-uitwisseling:

  • de ouders worden geïnformeerd op schriftelijke wijze via de agenda of een heen- en weerschriftje, infobrieven, schoolnieuws, rapporten, onze website, smartschool ...
  • de ouders worden mondeling geïnformeerd op oudercontacten (ook voor de kleuters), in persoonlijke gesprekken, telefonisch, eventueel tijdens huisbezoeken, door de directie, bij feestjes …
  • de ouders kunnen altijd zowel met de directie als met de leerkrachten schriftelijk, telefonisch of persoonlijk contact opnemen, ook na de schooluren.
  • Verder bieden onze geplande ouderavonden en oudercontacten volop de gelegenheid tot communicatie tussen ouders en school.

We streven ook naar een goede samenwerking bij het zoeken naar oplossingen voor eventuele problemen of moeilijkheden.

Hierbij is het essentieel of (belangrijk) elkaar zo snel en zo volledig mogelijk in te lichten en acties te coördineren.

De school kan externe hulp inroepen waar nodig: CLB, logopedisten, ...

Het schoolteam werkt hierbij als een eenheid die gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor alle kinderen op zich neemt.

Leerling van De Letter leert spellen met haar leraar