Stedelijk Onderwijs

Iedereen helemaal op zijn plek.

Een aanrader voor elke student!

"Dankzij mijn stage kreeg ik meer zelfvertrouwen en kon ik proeven van de arbeidswereld."
 

Afgelopen jaren liepen talloze studenten van onderwijsinstellingen zoals het Stedelijk Lyceum, Universiteit Antwerpen en Karel de Grote-hogeschool stage bij de afdeling Marketing & Communicatie van het Stedelijk Onderwijs. Zij konden allemaal een kijkje nemen achter de schermen en al eens proeven van het bedrijfsleven. Hoe gaat zo'n stage in zijn werk en wat hebben ze ervan geleerd? Katrien, TashaEvaBritt en Andreas getuigen over hun ervaringen binnen onze organisatie. 

Katrien De Clercq, UA-stagiaire en jobstudente bij de afdeling Marketing & Communicatie vertelt:

Katrien en Tasha, twee stagiaires/jobstudenten op de dienst marketing en communicatie

"Als Masterstudent Strategische Communicatie aan Universiteit Antwerpen was ik vastbesloten om een stage te doen als eerste praktijkervaring in mijn interessedomein. Zo ging ik op zoek in de databank van de Universiteit Antwerpen naar interessante aanbiedingen, waar een stageplaats bij het Stedelijk Onderwijs Antwerpen bij de afdeling Marketing & Communicatie in het oog sprong.

De omschrijving van de afdeling en de stage zelf waren exact waar ik naar op zoek was, met verschillende interessante domeinen (o.a. strategieontwikkeling, online communicatie, promotie- en city dressingbeleid…). Ik nam uit enthousiasme meteen contact op en mocht een week later op gesprek komen. 

Tijdens het gesprek werd het project voorgesteld waaraan ik zou mogen meewerken: het oprichten van de corporate website. Het was een combinatie van het vooruitzicht op een boeiend project, het gevoel dat ze stages zelf heel belangrijk vinden en dat ik zeker zelfstandig aan het werk zou mogen gaan, waardoor ik zonder aarzelen ben ingegaan op het aanbod.

Mijn voorgevoel bleek achteraf ook te kloppen. Mijn mening werd gevraagd en ik kreeg heel wat zelfstandige taken. Er heerste ook een aangename teamsfeer, waarbij de dagelijkse portie humor zeker niet ontbrak. Dankzij een leuk team enerzijds en zelfstandig werken anderzijds, kon ik uitgroeien tot een stagiaire die een meerwaarde betekende voor de afdeling.

Door mijn stage kreeg ik meer zelfvertrouwen, een voorproefje van de arbeidswereld en zelfs zeven weken vakantiewerk. Ik heb zo een idee kunnen vormen over wat ik zoek in een job en vooral over het team waarin ik terecht wil komen. Een interessante job met uitdagingen is sowieso belangrijk, maar is nooit hetzelfde zonder fijne collega’s. Een aanrader voor elke student die graag een eerste stap wil zetten in de arbeidswereld met verantwoordelijkheden, uitdagingen en een tof team!"


Tasha Van Linden, KdG-stagiaire en jobstudente bij de afdeling Marketing & Communicatie in een interview:

Hoe ben je als stagestudent bij het Stedelijk Onderwijs terecht gekomen?
Op blackboard, het online platform van KdG, zag ik de stageaankondiging van het Stedelijk Onderwijs staan. Het takenpakket en de daarbij horende verantwoordelijkheid spraken me meteen aan!

Wat trok je aan in de stageaankondiging?
Het uitgebreide takenpakket en de mogelijkheid om de stageprojecten af te stemmen op mijn persoonlijke interessesfeer. Bovendien zou de afdeling MC me actief opnemen in het team en me de verantwoordelijkheid geven om zelfstandig te werken aan projecten.

Klopte wat men beloofde over je stage?
De stage loste al mijn verwachtingen in! De afdeling MC heeft me zeer goed ondersteund en me klaargestoomd om actief mee te draaien in een marketingafdeling. Door de afwisseling in het takenpakket kan ik terugblikken op een zeer leerrijke en boeiende stage.

Kreeg je verantwoordelijkheid of ben je nu meester in het kopies nemen?
Ik kreeg veel verantwoordelijkheid bij het uitvoeren van mijn taken. Zo werd bijvoorbeeld het project van de gevelsignalisatie aan mij toegewezen. Voldoende ondersteuning en advies zorgden ervoor dat ik sterk in mijn schoenen stond om om te gaan met deze verantwoordelijkheid.

Hoe was de sfeer bij de afdeling waar je terecht kwam?
Als stagestudent kwam ik terecht in een zeer aangename en losse werksfeer: een plaats waar er hard gewerkt wordt, maar waar ook ruimte is voor een grappige noot en een babbeltje. De collega’s vingen me fantastisch op en lieten me meteen thuis voelen bij het Stedelijk Onderwijs.

Wat heb je het meest bijgeleerd tijdens je stage?
Tijdens mijn stage leerde ik me verder ontplooien op professioneel vlak. Dankzij de verantwoordelijkheid en ondersteuning die ik kreeg, kon ik meteen meedraaien met de marketingafdeling. Dankzij de stage heb ik ook een aantal competenties verworven, zoals: een website opbouwen, webteksten en persberichten schrijven, projectmanagement (gevelsignalisatie), en nog veel meer!

Welke eigenschap van het Stedelijk Onderwijs moet je toekomstige werkgever zeker ook hebben?
Bij het Stedelijk Onderwijs staat niet enkel de leerling of cursist centraal, maar ook de werknemer. Zo werd ik als stagestudent volledig klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Mijn toekomstige werkgever moet dus zeker ook een echte people coach zijn: iemand die graag tijd investeert in anderen en hen helpt om zich verder te ontwikkelen.

Zou je het Stedelijk Onderwijs aanraden aan toekomstige stagestudenten? Zo ja, waarom?
Een stage bij het Stedelijk Onderwijs is een echte aanrader! Op korte tijd kan je meedraaien met de marketingafdeling, je krijgt een betere kijk hoe marketing wordt toegepast op dagelijkse basis en als een echte werknemer krijg je verantwoordelijkheid over taken en projecten. Na deze stage ben je niet langer een student, je bent part of the team!


Eva Vrijens, UA-studente, getuigt over haar boeiende stage bij de Leerexpert:

Eva Vrijens, stagiaire bij de Leerexpert"Om mijn master Strategische Communicatie te vervolledigen, wilde ik niets liever dan een eerste praktijkervaring opdoen. Hoe ben ik uiteindelijk bij het Stedelijk Onderwijs terecht gekomen? Via de databank van de Universiteit Antwerpen. Na een enthousiaste mail, een stevige portie zenuwen en een interessant sollicitatiegesprek stond het vast: ik zou stage lopen bij de Leerexpert, het Stedelijk Buitengewoon Onderwijs. 

Kopietjes maken en koffie zetten zat er voor mij niet in. Ik kreeg alles wat ik zocht: ik mocht proeven van de verschillende cellen binnen Marketing en Communicatie, kreeg afwisselende en uitdagende opdrachten en mocht genieten van een toffe en inspirerende werksfeer. De verantwoordelijkheid die ik kreeg maakte het spannend, maar gaf me enorm veel voldoening. Nieuwsbrieven maken, nieuwtjes, foto's en opvallende activiteiten zoeken, het hoorde allemaal bij mijn dagelijkse taken. 

Ik hield me vooral bezig met het updaten van de website en het verbeteren van de lay-out, informatie en de consistentie ervan. Dankzij de nodige sturing van mijn top-stagebegeleider, Cindy, mag het eindresultaat er zeker zijn. 

Het was een ervaring waarbij ik de theorie kon toepassen in de praktijk en kon bijleren over de communicatieafdeling, -procedures en -technieken van het onderwijs. Ik zou dus iedere student aanraden om te solliciteren bij het Stedelijk Onderwijs en zich onder te dompelen in een nuttige en boeiende stage. Zo kan je afstuderen met voldoende zelfzekerheid, kennis en kunde. Want oefening baart kunst, toch? En dat doe je door al doende te leren. Bedankt, De Leerexpert!"


Britt Olthof, KdG-stagiaire bij de afdeling Marketing & Communicatie:

Britt Olthof, stagiaire MCAls student marketing met een passie voor schrijven en een voorliefde voor alles online en digitaal, was ik op zoek naar een stageplek die me de kans bood me te ontplooien en waar ik nog heel wat zou kunnen bijleren. Een stage op de afdeling Marketing & Communicatie leek me dan ook ideaal om mezelf voor te bereiden op het bedrijfsleven.

Ik kwam terecht in een dynamisch, tof team dat me meteen verwelkomde en me ondersteunde gedurende de hele rit. Ik werkte zelfstandig en kreeg voldoende verantwoordelijkheid. Zo heb ik me vooral gebogen over het schrijven van een social mediaplan, maar kreeg ik ook veel andere boeiende taken en dat zorgde voor voldoende afwisseling. Met de hulp van collega’s en hun waardevolle feedback heb ik mijn stage tot een goed einde kunnen brengen en heb ik vooral erg veel bijgeleerd.

Tijdens mijn stage heb ik dus kunnen proeven van veel verschillende aspecten van marketing en zo heb ik ontdekt wat ik echt graag doe en wat ik zoek in een toekomstige job. Een leuke, leerrijke stage op een levendige afdeling met toffe mensen en dat allemaal in het bruisende centrum van Antwerpen. Wat wil je nog meer? Bovendien sta je op het einde van je stage stevig in je schoenen en kan je vol zelfvertrouwen de arbeidsmarkt betreden.


Andreas Mariën, van UGent-stagiair naar vaste communicatiemedewerker: 

Tijdens mijn master Communicatiemanagement aan de UGent had ik de mogelijkheid om te kiezen tussen twee opties: een stage lopen en nuttige ervaring opdoen of mijn studiepunten opvullen met keuzevakken. Mijn keuze voor een leerrijke stage was dan ook snel gemaakt. Via de website van het Stedelijk Onderwijs kwam ik terecht bij de vacature voor stagiair Marketing en Communicatie. Ik stuurde mijn cv en motivatiebrief op, mocht langskomen voor een fijn gesprek en enkele uren later was mijn stage bij Stedelijk Onderwijs een feit.

Wetende dat mijn nieuwe collega’s al veel ervaring hadden met het begeleiden van stagiairs, was ik ervan overtuigd dat ik de nodige ondersteuning zou krijgen. Het team verwelkomde me op een enorm hartelijke manier waardoor ik me vanaf de eerste dag al helemaal op mijn gemak voelde. De losse manier waarop de collega’s met elkaar en met mij omgingen creëerde de perfecte werksfeer. Hoewel er hard gewerkt werd, was er altijd wel plaats voor wat humor. Dit maakte dat ik elke dag met veel plezier naar kantoor vertrok.

Tijdens de stage kreeg ik enkele interessante en uitdagende taken toegewezen. Naast het updaten en bijschaven van de verschillende scholenwebsites, werkte ik vooral mee aan de opbouw van het nieuwe medewerkersportaal. Ook nam ik de maandelijkse nieuwsbrief voor mijn rekening en analyseerde ik enquêtes die in de verschillende scholen van het Stedelijk Lyceum werden afgenomen. Door het uitgebreide takenpakket en de ondersteuning van mijn collega’s leerde ik webteksten schrijven, in team werken en kon ik mijn communicatieve skills verder ontwikkelen.

Tot mijn grote vreugde kon ik mijn werk op de afdeling Marketing en Communicatie ook na mijn stage verderzetten. Er kwam namelijk een vacature voor interne communicatiemedewerker vrij. Na een vruchtbare sollicitatie werd ik een vast lid van het team.

Een stage bij Stedelijk Onderwijs is een echte aanrader voor iedereen die op zoek is naar nuttige ervaring, verantwoordelijkheid, toffe uitdagingen en een nog toffer team. Kortom, de ideale voorbereiding om je daarna volledig op de arbeidsmarkt te kunnen storten!


> Ook geïnteresseerd in een stageplaats marketing & communicatie? Mail naar communicatie@so.antwerpen.be voor meer info!