FabLab+

Creatief laboratorium

#004 Knikkerfabriek

PROBLEEMSTELLING

Knikkers zijn eeuwenoud speelgoed. Iedereen heeft er wel in huis, maar we doen er niets meer mee.  Ze weggooien is zonde. Misschien kunnen we er wel iets leuks mee doen?

 

UITDAGING

Maak een knikkerbaan en voorzie een liftsysteem dat de knikkers automatisch terug naar boven takelt.

 

DOELGROEP

  • Graad: iedereen die zin heeft, onze suggestie 3de graad lager, 1ste graad secundair.
  • Aantal lln.: onbepaald, onze suggestie max. 5 leerlingen per project.

 

CONSTRUCTIE

De constructie mag je zo eenvoudig of complex maken als je zelf wil.

Er zijn enkele beperkingen.

  • De knikkerbaan moet te demonteren en transporteren zijn.
  • Min. afmetingen: grondoppervlak 0,5 op 0,5 meter, hoogte minimum 1 meter.
  • Max. afmetingen: grondoppervlak 3 op 3 meter, hoogte maximum 2 meter.
  • Zorg dat je overal aan de constructie aan kan zonder op een stoel of ladder te moeten staan).
  • De knikkerbaan moet gemaakt worden voor glazen knikkers met doormeter 16 a 17 mm.
  • Er moet een geautomatiseerd liftsysteem voorzien worden. De knikkers moeten minstens 0.8m hoog getransporteerd worden.
  • Knikkers blijven door het liftsysteem automatisch eeuwig rond lopen tot wanneer het liftsysteem stopgezet wordt.
  • Minimum 10 knikkers moeten automatisch blijven circuleren, zonder dat ze ergens vastlopen of uit hun baan geslingerd worden.

 

PRAKTISCH

Mogelijk wedstrijdverloop:

  • Vooraf krijg je max. 3 minuten de tijd om je hele ontwikkelingsproces voor te stellen.
  • Daarna krijg je de tijd om je knikkerfabriek in werking te demonstreren.

 

PUNTENTELLING

Eventuele puntentelling

  • Proces (10p.)
    Maak een filmpje/presentatie van max. 3min. waarin duidelijk het hele ontwikkelingsproces wordt weergegeven. Laat zeker al je schetsen en ontwerpen zien. Toon hoe je samenwerking verliep.
  • Originaliteit en creativiteit (10p.)
    We zijn zeer benieuwd naar jullie concept en uitwerkingen. Google raadplegen kan en mag, maar probeer ook zelf iets beters te bedenken, misschien levert het extra punten op.
  • Esthetiek en vormgeving (10p.)
    Het oog wil ook wat. Tracht van je ontwerp iets moois te maken.
  • Functionaliteit en uitwerking (10p.)
    Hoe werkt je creatie? Doet het wat het moet doen? Past alles netjes in een doos?