Leerexpert Capitan

stedelijk buitengewoon onderwijs

Het verhaal van Mario (10 jaar), leerling in onze nieuwe school

Ik ben Mario en ik ben 10 jaar. 

Ik zit in een hele mooie, nieuwe, leuke school! 

Ik vind onze school een dierenschool, want al onze klassen hebben dierennamen. Ik zit bij de Mussen. Er zitten veel mussen in onze groep, maar we hebben ook veel plaats. Wel drie grote lokalen en dan nog een klein lokaaltje waar ik soms naartoe mag gaan om rustig te worden. We hebben ook een keuken, daar staat de juffen hun koffie. 

We blijven wel met onze mussen-groep samen, niet met andere dierenfamilies. 

Er zijn overal hoekjes en tussen de lokalen zit een deur zodat we gemakkelijk naar het andere lokaal kunnen. In elk van de hoeken kan ik iets anders doen en ontdekken, dat vind ik super spannend. En soms vind ik een hoek ook erg saai... Dan wil ik daar niet lang in blijven. Maar juf Myriam laat me dan terug mijn daglijn zien en dan weet ik dat na deze hoek een andere leukere hoek komt. 

Mijn juffen en groepsgenoten

Niet alleen juf Myriam is mijn juf, maar ook juf Evi en juf Nathalie zijn mijn juffen. Mijn broer vindt dat wel raar, hij heeft maar één juf. 

Ik heb veel juffen, maar er zitten ook veel kinderen in mijn groep. Mijn beste vrienden zijn Matthias en Mohamed, maar ik speel ook graag met Omar. Omar is nog heel klein, maar zo grappig. Samen spelen we graag in de autohoek. Pieter zit ook in mijn groep en die lijkt op mijn grote broer. Hij is vaak in de namiddag weg, hij heeft me verteld dat hij dan met nog grotere kinderen mee mag werken in de tuin van de school. Knap van Pieter! Hij gaat dan naar het squandair of zoiets zegt juf Nathalie. Dat wil ik later ook graag doen. 

Even terug naar de mussen... 

Mijn juffen weten goed wat we kunnen en wat we moeten leren en ze kennen onze mama’s en papa’s ook goed. 

In het begin van dit jaar was ik de enige die moest leren lezen. Pedro en Aïsha zijn toen bij onze groep gekomen, zij zaten eerst bij de Koala’s.  Nu leren we samen lezen en het is leuker om samen met anderen iets te leren dan alleen. 

Dus in onze groep zijn we allemaal wel heel verschillend, we leren andere dingen, we hebben andere leeftijden, … maar de leraren zorgen er wel voor dat er in de groep wel enkele andere leerlingen zitten die dezelfde dingen als jij leren. De juffen denken daar goed over na en dat is fijn!  

Onze dag

Als we ‘s morgens met de bus of met onze mama of papa aan onze groep worden afgezet, komt iedereen stilletjes aan binnen, niet allemaal tegelijk.  

We mogen dan eerst even spelen. Dat kan binnen of buiten in onze privé-tuintjes of op een van onze speelplaatsen. 

Daarna starten we met ons onthaal samen met juf Evi en juf Nathalie terwijl juf Myriam nog wat hoeken in orde brengt. We doen onze brooddoos in een bak en onze knabbel op een ander plekje. Ondertussen luisteren we naar hetzelfde liedje. Zo onthouden we beter wat we moeten doen. De meeste kinderen komen dan samen in een kring en doen een gesprekje over de dag. Sommige kinderen blijven in een speelhoekje. We kijken op onze eigen daglijn wat we gaan doen. Dat is voor iedereen een beetje anders, zowel die daglijn als wat we gaan doen.  

Soms speel of werk ik alleen, soms doe ik dat met een van de vaste juffen van de mussen. Ik zie op mijn daglijn ook op welk plekje ik ga werken of spelen.  

Vandaag start ik eerst in de winkelhoek met juf Myriam en enkele andere kinderen. Daarna mag ik alleen naar de auto-hoek in het andere lokaal. Ik hoop dat Omar er zal zijn... Dan knabbelen we, want tegen dan heb we wel honger. Na onze knabbel ga ik samen met Pedro en Aïsha lezen met meester Raphaël aan de leertafel. Meester Raphaël is geen vaste meester van mijn groep. Hij komt soms in onze groep om te lezen of om ons juist te leren praten. Dit doet hij ook in andere groepen.  

OH! En ik zie dat ik vandaag ook mee mag gaan turnen met meester Niels en een deel van onze groep. Dat doe ik heel erg graag en ik doe dat ook wel goed. Daarom mag ik elke week met sommige kinderen van de groep een keertje extra gaan sporten!  

Ik speel ook heel vaak buiten op onze school. Wij spelen in onze prive-tuin of op een speelplaats. Overal is speelgoed voorzien en zijn speeltoestellen die we fijn vinden zoals schommels, trampolines, fietsen, enzovoort... Er zijn nooit veel kinderen samen aan het spelen waardoor ik veel plaats heb om te rennen en te fietsen.

Ik zie op mijn daglijn ook nog dat we na het spelen samen met heel onze groep cake gaan maken in de grote keuken. Omar, Mo en Pjotr blijven in de groep met juf Nathalie omdat zij te jong zijn of dit echt nog niet kunnen. Zij gaan snoezelen. En Pieter gaat mee met het squandair werken in de tuin. Juf Myriam gaat ook niet mee cake maken want zij gaat werken aan de computer voor ons. Juf Evi zal ons dus helpen met de cake, samen met juf Karina. Zij leert ons bijvoorbeeld dat we onze lepel juist moeten vasthouden, hoe we moeten roeren of kneden, maar ook dat we juiste stappen moeten volgen om cake te kunnen maken (leren leren heet dat).  

Ik doe nooit iets apart met juf Karina, maar sommigen van mijn groep gaan wel eens met haar mee leren fietsen, snoezelen of naar de bewegingsruimte. 

Op woensdag komen meester Abdel, juf An, juf Naomi en juf Pascale naar onze groep. Zij leren ons over onze godsdienst door voor te lezen, uit te beelden, te tekenen, te bewegen, te spelen. Ik werk dan soms alleen en soms bij juf Naomi in een groepje. We wisselen veel af zodat niet iedereen samen een hele tijd lang leert over zijn godsdienst, want dat duurt te lang voor ons en we hebben allemaal wel afwisseling nodig. Voor de leraren is het vast ook leuk om zo te werken.

Soms gaat het even niet goed  

Meestal vind ik het superleuk op school én bij de mussen. Maar gisteren ging het even niet zo goed. Ik had net gelezen met meester Raphaël en ik mocht daarna nog even spelen in een hoek.  

Er waren nog enkele andere musjes maar ik wou niet samen spelen. Juf Evi heeft geprobeerd om me samen te laten spelen, maar ik had echt geen zin. Ik werd zelfs even heel boos. Als we boos worden, mogen we even naar onze ‘rustkamer’. Ik zit daar dan op mijn eentje, soms met muziek of 1 speelgoedje dat ik mag meenemen. De juf komt af en toe wel kijken of alles in orde is. Gisteren was ik snel terug rustig en ben ik terug naar de groep gegaan.  

Als we echt heel erg boos worden en onze groep daardoor niet meer kan leren, komt juf Lynn helpen. Soms blijft ze mee in onze groep, soms gaan we mee uit de groep en komen we terug als we rustig zijn.  

Jasmine is heel erg druk en zorgt er soms ook voor dat we niet kunnen leren of werken. Normaal blijft iedereen altijd in zijn groep maar Jasmine heeft een vriendje bij de eekhoorns en heel soms vraagt één van onze juffen of Jasmine mag gaan spelen bij de Eekhoorns als het op dat moment rustig is bij de Eekhoorns. Jasmine vindt dat geweldig want zij mag even bij haar vriend gaan spelen en wij hebben het even wat rustiger, voor iedereen goed opgelost! 

Naar huis

Op het einde van de dag stoppen de bussen op verschillende plekken rond onze school, dus ook vlakbij de mussen. Elke keer als er een bus stopt, gaat een musje deze bus op, tot iedereen op zijn bus zit. Enkel Fien wordt opgehaald door haar mama met de fiets. Zij komt Fien in de klas halen. Als ik met de bus wegrijdt, zie ik Fien nog en elke keer waaien we nog naar elkaar. Moe maar voldaan gaan we naar huis en kijken we al uit naar de volgende dag…  

Ik hoop dat jullie onze school, hoe wij werken en wat wij belangrijk vinden een beetje beter hebben leren kennen. Bedankt om naar mijn verhaal te luisteren.  

> Lees het verhaal van juf Myriam, leerkracht in onze nieuwe school

> Lees het verhaal van meester Raphaël, logo in onze nieuwe school