Stedelijk Onderwijs

Iedereen helemaal op zijn plek.

Jeugdboekenmaand en actief burgerschap als invalshoeken voor pilootproject in stedelijke basisschool Kriebel

Vanaf maandag 9 maart start er een ongewone schoolweek voor de leerlingen uit het derde en vierde leerjaar van stedelijke basisschool Kriebel in Deurne. In het kader van de Jeugdboekenmaand en vanuit het belang dat de school hecht aan sociale vaardigheden en actief burgerschap, gaan twee actrices met de leerlingen in gesprek over het boek ‘Ans en Wilma’. Een boek dat het gesprek wil openen over moeilijke onderwerpen zoals angst, verliefdheid, schaamte, verdriet, jaloezie, boosheid en spijt. Daarnaast kunnen de leerlingen deelnemen aan workshops rond filosofie, zintuigen en survival. De projectweek wordt afgesloten met een toneelvoorstelling gespeeld door de leerlingen in een zelfgemaakt decor.
lezen, stedelijk onderwijs, Antwerpen, jeugdboekenmaand, basisonderwijs, actief burgerschap

Twee actrices, Alice Reijs en Ariane Van Vliet, spelen samen grappige kindervoorstellingen als Ans en Wilma. Op basis van de voorstellingen brachten ze een boek uit bij uitgeverij De Eenhoorn. Dat boek komen ze een week lang voorstellen in stedelijke basisschool Kriebel. Een pilootproject, want voor de actrices is het de eerste keer dat ze in een school een hele week lang aan de slag gaan met hun boek. De leerkrachten van stedelijke basisschool Kriebel stelden hun kennis en expertise ter beschikking en werkten samen met de actrices een lessenpakket uit dat ook gebruikt kan worden in andere scholen.

Elke dag brengen Ans en Wilma een stukje uit het boek en gaan ze dieper in op wat de onderwerpen voor de leerlingen betekenen. “We vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich durven openstellen en dat ze hun gedachten en gevoelens op school kwijt kunnen. In het kader van sociale vaardigheden en actief burgerschap vroegen we subsidies aan bij Cultuurkuur (dynamoproject), om deze projectweek mogelijk te maken.” vertelt directeur Anke Verbergt. “De leerlingen oefenen hun sociale vaardigheden door in dialoog te gaan over onderwerpen die niet evident zijn. Ze leren verbindend te communiceren en te reflecteren over hun eigen gevoelens en gedachten en die van een ander. Dit project versterkt de verbondenheid tussen hen. De hele week wordt er klasdoorbrekend gewerkt. Dat wil zeggen dat kinderen uit verschillende klassen met elkaar kunnen kennismaken. Via de workshops maken ze ook op een totaal andere manier kennis dan dat ze dat normaal zouden doen.”

Programma:

Maandag 9 maart:

  •   Voormiddag: introductie, talkshow
  •   Namiddag: eerste inleidende workshop ‘drama’, workshop ‘decor’

Dinsdag 10 maart:

  •   Voormiddag: mini-toneel over jaloers zijn, filosoferen over jaloezie
  •   Namiddag: workshop ‘survival’, workshop ‘samenwerkingsspelen’

Donderdag 12 maart:

  •   Voormiddag: mini-toneel over schaamte, filosoferen over schaamte
  •   Namiddag: workshop ‘zintuigen’, workshop ‘gevoelens’

Vrijdag 13 maart:

  •   Voormiddag: mini-toneel over verliefd zijn, filosoferen over verliefdheid
  •   Namiddag: afsluit projectweek, voorstelling door de leerlingen

Elke dag eindigt met een gezamenlijk zang- en dansmoment.

Info over het Stedelijk Onderwijs: www.stedelijkonderwijs.be