Stedelijk Onderwijs

Iedereen helemaal op zijn plek.

Leerlingen wandelen samen met onderwijsschepen Jinnih Beels naar nieuwe campus Eilandje

Op 2 september nemen een 400-tal leerlingen en leerkrachten van Stedelijk Lyceum Meir hun intrek in een gloednieuwe campus op het Eilandje. Ze maken dan ook samen met schepen van Onderwijs Jinnih Beels letterlijk de verhuisbeweging van de oude schoolgebouwen in de Eikenstraat naar het nieuwe gebouw aan het Kempisch Dok. Stedelijk Lyceum Eilandje wordt de komende jaren dé inspirerende leerplek waar technische, wetenschappelijke en kunstzinnige studierichtingen samenkomen. Want ook de wetenschappelijke opleidingen van Stedelijk Lyceum Lamorinière en de opleidingen van Stedelijk Lyceum Cadix worden onderdeel van deze nieuwe school.

Innovatieve campus in Cadixwijk

Stedelijk Lyceum Eilandje zal stilaan uitgroeien tot dé inspirerende leeromgeving voor technische, wetenschappelijke en kunstzinnige studierichtingen. Er komen verschillende opleidingen en scholen samen in een nieuwe secundaire school: de wetenschappelijke opleidingen van Stedelijk Lyceum Lamorinière, de tweede en derde graad van Stedelijk Lyceum Meir en de opleidingen van Stedelijk Lyceum Cadix. 

Het bouwproject omvat een volledige nieuwbouw aan het Kempisch Dok, de renovatie van het historische Van Averbekegebouw en de CAD-loods. Met zijn 24 000 m2 renovatie en nieuwbouw is het overigens het op één na grootste bouwproject van Scholen van Morgen. 

Kempisch dok

De nieuwbouw aan het Kempisch Dok startte in oktober 2017 met de afbraakwerken van oude drukkerijloodsen. Nu staat er een gloednieuw gebouw, gevuld met hypermoderne machines en lesmaterialen, klaar om de eerste leerlingen te verwelkomen.  

"We zijn ervan overtuigd dat de kruisbestuiving tussen creatieve en technische opleidingen een grote meerwaarde biedt voor onze leerlingen” aldus Tijl Ooms, directeur van Stedelijk Lyceum Eilandje. “We willen onderwijs en de arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen. Daarom wordt deze campus zeer toekomstgericht geconcipieerd. We bouwen een school, maar er moet ook ruimte zijn voor bedrijven, voor een incubator, voor andere opleidingsvormen ...”