Stedelijk Onderwijs brengt ondersteunende diensten samen op de Frankrijklei

Stedelijk Onderwijs stelde de locatie voor waar de ondersteunende diensten vanaf het voorjaar van 2020 zullen ondergebracht worden. Het gebouw aan de Frankrijklei 71-73 is vanbinnen volledig gestript en wordt vanaf dit najaar gerenoveerd om er 310 medewerkers te huisvesten. Voor dit project treedt AG VESPA op als gedelegeerd bouwheer, HUB Architecten zorgt voor het ontwerp. Schepen van onderwijs en tevens voorzitter van Stedelijk Onderwijs Claude Marinower stelde samen met bedrijfsdirecteur Gonda Verhaert en Koen Drossaert van HUB trots te plannen voor van ‘De Pit’, zoals het gebouw genoemd wordt.
zicht op de nieuwe werkplekken - HUB Architecten

Waarom verhuizen?

Op dit moment zitten de ondersteunende diensten verspreid over de Lange Gasthuisstraat, twee adressen in de Lamorinièrestraat en een deel op de Grote Steenweg. De stad wil de omgeving van de Lange Gasthuisstraat sterker profileren als woon- en winkelgebied en verkoopt het gebouw dat het Stedelijk Onderwijs betrekt. Parallel evolueert het Stedelijk Onderwijs volop naar een waardengedreven netwerkorganisatie, waarin de school centraal staat en beroep kan doen op een geïntegreerde dienstverlening. Om deze visie vorm te geven, worden de ondersteunende diensten samengebracht op één adres aan de Frankrijklei. Enkel het stedelijk CLB en de dienst Technisch Onderhoud verhuizen niet mee, zij hebben immers specifieke ruimtes nodig die niet te integreren zijn in dit kantoorgebouw.

Open huis

Het kantoorgebouw wordt helemaal afgestemd op de nieuwe manier van werken in het Stedelijk Onderwijs. Zo moet het gebouw een open huis zijn, waar schooldirecteurs en leerkrachten graag en vaak over de vloer komen, voor een vergadering, een opleiding, een infomoment etc. Omgekeerd is het voor de medewerkers een uitvalsbasis, van waaruit zij naar de scholen gaan en waar niemand een vaste werkplek of afgesloten bureau heeft. Zo kan iedereen flexibel werken op de plek die hem of haar op dat moment of voor die taak het beste past. Deze vorm van werken zal medewerkers stimuleren om flexibele netwerken te vormen en makkelijk kennis te delen. Daarnaast gaat Stedelijk Onderwijs voor duurzaam energieverbruik, duurzame mobiliteit en zo min mogelijk papier.

“Dit gebouw moet het Stedelijk Onderwijs in staat stellen om zijn 116 scholen en centra nog beter te servicen,” stelt schepen Marinower. “De stad investeert hier veel geld in omdat wij geloven dat we onze tijd vooruit moeten zijn als het op slimmer werken aankomt. En vergis u niet, door dit project gaat er geen euro minder naar de scholen zelf.”

De Pit

Een nieuwe locatie vraagt om een goede naam. Uit een naamworkshop onder collega’s kwamen enkele voorstellen en via een enquête werd de naam ‘De Pit’ gekozen. Gonda Verhaert: “De Pit staat voor de pit die in het Stedelijk Onderwijs zit. Iedere dag gaan we er samen voor, met de nodige drive, om iedereen op zijn plek te krijgen. De Pit staat ook voor de onzichtbare kern van een vrucht die onze scholen, academies en centra ondersteunt. De Pit is ook de plek waar je als schoolteam even halt kan houden om bij te tanken of hulp te vragen, zoals een pitstop.”

Ook voor schoolteams

De Pit wordt dus evenveel een gebouw voor de schoolteams als voor de ondersteunende diensten. Jef Groffen, onderwijzer in Stedelijke Basisschool De Wereldreiziger heeft er alvast zin in: “Het ziet ernaar uit dat De Pit een officiële en officieuze ontmoetingsplaats wordt, een levende kern van onze organisatie. Kennis en vaardigheden opdoen, bijschaven en delen, daar draait het om in het onderwijs en niet alleen in de klas. Voor collega’s wordt De Pit hopelijk de uitgelezen plaats om elkaar te inspireren.”