Stedelijk Onderwijs geeft startschot van viering 200-jarig bestaan

In april 2019 zal het precies 200 jaar geleden zijn dat de eerste stedelijke school van Antwerpen de deuren opende. Het toenmalige stadsbestuur wilde met dit initiatief gratis onderwijs aanbieden aan ‘arme jongens’. Intussen telt het Stedelijk Onderwijs 116 scholen, academies en centra voor volwassenenonderwijs, werken er meer dan 6.500 mensen en volgen er om en bij de 55.000 leerlingen en cursisten les. Vandaag kwamen enkele honderden leerlingen en collega's van het Stedelijk Onderwijs samen op de Groenplaats in Antwerpen om het symbolische startschot te geven van dit feestjaar. In een groene T-shirt vormden ze samen het getal 200. Een heel schooljaar lang brengt het Stedelijk Onderwijs zijn boeiende geschiedenis onder de aandacht van leerlingen, medewerkers én de Antwerpenaren. Zo vind je op de website een interactieve tijdlijn, historische stadskaarten en een ‘wall of fame’ met bekende oud-leerlingen. Met de Erfgoed-app kan iedereen gratis enkele stadswandelingen of een fietstocht doen. Voor het (oud-) personeel is er een groot retrobal in januari in de Waagnatie. Het feestjaar sluit af met het Festival van het Stedelijk Onderwijs in Park Spoor Noord op zaterdag 8 juni 2019: een gratis feest voor iedereen met optredens, sprekers, foodtrucks, kinderanimatie en nog veel meer.
leelringen en collega's vormen 200 op Groenplaats

Gonda Verhaert, bedrijfsdirecteur: “De historiek van onze organisatie illustreert mooi hoe het belang van onderwijs de voorbije 2 eeuwen is geëvolueerd. 200 jaar geleden startte de stad met onderwijs voor arme jongens. Een nobel doel, maar de meisjes moesten nog jaren wachten vooraleer ze volwaardig onderwijs konden genieten. Op de tijdlijn zie je hoe de emancipate van verschillende sociale groepen hand in hand gaat met het onderwijs dat ze krijgen. Als er iets is dat we uit onze geschiedenis kunnen leren, dan is het wel dat iedereen goed onderwijs verdient en dat onderwijs gemaakt wordt door gedreven mensen die durven vernieuwen, zowel aan de kant van het beleid als op de klasvloer.

Claude Marinower, schepen van Onderwijs en voorzitter Stedelijk Onderwijs: “Nu 200 jaar jong zijn we met ons Stedelijk Onderwijs nog steeds dynamisch en staan we klaar voor de toekomst en de grote uitdagingen in Antwerpen. Dit is vooral het feest van onze 6.500 medewerkers en alle gepensioneerden die samen elke dag Stedelijk Onderwijs maken.

Het volledige programma vind je op www.stedelijkonderwijs.be/200jaar. Het persdossier kan je downloden onderaan deze pagina.