Twee Deurnese klassen gekroond tot 'Meest Ondernemende Klas van Vlaanderen 2020'

De leerlingen van de tweede kleuterklas van stedelijke basisschool Land van Nu en het zesde leerjaar van stedelijke basisschool Het Vliegertje kregen vandaag de titel ‘Meest Ondernemende Klas van Vlaanderen’.
Vlajo, ondernemingen, jongeren, creativiteit, antwerpen, stedelijk onderwijs, wedstrijd

Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) organiseerde de wedstrijd voor de ‘Meest Ondernemende Klas in Vlaanderen’. De deelnemende klassen kregen een STEM-gerichte opdracht waarbij creativiteit ook een essentiële factor was: kleding ontwerpen voor de mascotte Doedel.

De tweede kleuterklas van Land van Nu wist te overtuigen met haar brede aanpak: van een mindmap samenstellen tot kleding ontwerpen met upcyclede materialen, de leerlingen en hun leerkrachten zetten samen een creatief sterk proces én resultaat neer.

De leerlingen van het zesde leerjaar van Het Vliegertje gingen aan de slag onder het motto ‘vele handen maken samen geweldige creaties’. Acht verschillende groepen maakten een ontwerp voor Doedel, elk met veel oog voor detail. De klas wist vooral de jury te overtuigen met haar originele modeshow.

“Klassen die konden laten zien dat ze hadden ingezet op samenwerken en creativiteit hadden een grote kans om als winnaar uit de bus te komen”, klinkt het bij Vlajo. “De winnende klassen blonken dan ook niet toevallig uit in die kwaliteiten.”

Bedrijfsdirecteur van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen Gonda Verhaert is blij dat twee klassen uit het Stedelijk Onderwijs de hoofdprijzen in de wacht wisten te slepen: “Ondernemingszin, engagement en creativiteit zijn belangrijke pijlers die wij actief stimuleren vanuit het Stedelijk Onderwijs. Bij ons heerst een participatief en co-creatief klimaat. We zijn dan ook heel trots dat onze leerlingen onder het bemoedigende oog van hun leerkrachten samen dit project uit de grond hebben gestampt.”

Ook de directies van de winnende klassen zijn bijzonder fier op hun leerlingen: “Het is een enorme opsteker in deze lastige tijden", klinkt het bij Cindy Totté, directrice van Het Vliegertje. “Sterker nog, voor onze leerlingen uit het zesde leerjaar is het de kers op de taart van hun traject in het basisonderwijs. Ze verlaten binnenkort de lagere school, dus we zijn blij dat ze de vruchten van hun harde werk nog kunnen plukken. Bovendien is het niet de eerste keer dat we in de prijzen vallen bij Vlajo", besluit ze. "Door de Vlajo-pijlers 'dromen, durven en doen', maken we van onze getalenteerde Vliegeraars creatieve en ondernemende jongeren.”

Erik Deyaert, directeur van Land van Nu: “Wij moedigen onze leerlingen actief aan om het leerproces in eigen handen te nemen. Afgelopen januari zijn wij in onze nieuwbouw getrokken, die zo ontworpen is om onze leerlingen ook zelf aan de slag te laten gaan en de wereld te laten ontdekken. Het is dan ook heel fijn dat we daar waardering voor krijgen. Deze prijs toont aan dat we goed bezig zijn.”

Foto: Leerlingen en leerkrachten van stedelijke basisschool Het Vliegertje nemen hun trofee in ontvangst.