Stedelijk Lyceum Groenhout

Ervaringsgericht onderwijs

Modules

In Groenhout spreken we van module wanneer het onderwerp en de onderzoeksvragen bij de start grotendeels vastliggen. Begeleiders nemen kinderen mee in het zoekproces.

Tijdens een schooljaar organiseren we drie modules en één schoolmodule.

Het onderwerp en de onderzoeksvragen situeren zich binnen uiteenlopende domeinen. Zo vormden statistiek, ecologie, techniek, seksualiteit, activisme, economie, poëzie, humor, vertelkunst, schilderkunst, lararia, een echt Frans boek lezen, zwemmen, dans, kleinkunst, pottenbakken, waarnemingstekenen, performance en nog tal van andere onderwerpen reeds de focus van een module.

Het onderzoek wordt afgerond in 6 namiddagen en wordt meestal begeleid door twee leraren. Dit geeft vaak aanleiding tot vakoverschrijdend werken. Door een module mee te begeleiden in de eerste graad, krijgen leraren van de hogere jaren de kans om de jongere kinderen beter te leren kennen.

De klemtoon in een module ligt op competentiegericht leren.

In het eerste jaar Latijn kruipen de leerlingen in de huid van een Olympische god.  

     

In het derde jaar maakten ze dit jaar documentaires over milieu en klimaat.

 

In het zesde jaar lag de focus op waarnemingsteken.