Kompas STEM - Bootcamp

Onze school hecht veel belang aan het ontwikkelen van talenten. Iedereen is anders maar iedereen heeft talenten! Als school gaan we samen met onze leerlingen het engagement aan om er voor te zorgen dat elk kind op het einde van de eerste graad de juiste studiekeuze maakt en helemaal op zijn plek zit. Daarom organiseren we in de eerste graad het project Kompas. Dit project kadert volledig binnen onze schoolwerking wat de onderwijsleerloopbaanbegeleiding betreft.

Tijdens het project ontdekken de leerlingen stap voor stap hun interesses en talenten in de verschillende studiedomeinen : Maatschappij en welzijn - Land- en tuinbouw - Talen en cultuur - Horeca - Kunst en creatie - Economie en organisatie - Sport - STEM

Op 17 en 18 december werkten de leerlingen van het 2de jaar aan het studiedomein STEM. Gedurende deze twee projectdagen kregen de leerlingen workshops met de focus op dit studiedomein waarbinnen we ook steeds de link leggen met beroepen en studiekeuzes.

Vanwege Corona vielen er veel activiteiten of workshops, die we nogmaal ingepland hadden, weg. Zo wilden we graag een bezoek brengen aan de Haven of achter de schermen gaan kijken bij een bedrijf. Maar dat is uiteraard allemaal niet mogelijk nu. Omdat we dit project erg belangrijk vinden, zijn we creatief op zoek gegaan naar even coole activiteiten die we op school kunnen organiseren en die coronaproof zijn.

Samen met Stijn De Mil van Fab Factory, die ons enkele hele coole machinesen materiaal heeft uitgeleed en groep enthousiaste stagaires van KdG hebben we een Bootcamp 2-daagse in elkaar gestoken die volledig coronaproof was en zo waar misschien zelfs nog leuker was dan de geanulleerde activiteiten. 

Leerlingen volgden enkele TedTalks en gingen via workshops op zoek gaan naar oplossingen voor alledaagse maatschappelijke problemen: 

  • Hoe houd je statistieken bij tijdens het voetballen? 
  • Hoe beperk je de wegwerpmaatschappij ivm kleding? 
  • Hoe krijg je gestrande walvissen terug veilig in zee? 
  • Hoe kunnen we het openbaar vervoer optimaliseren? 

Via de didactiek van design thinking coachten de stagaires onze leerlingen op weg naar een davende Pitch waarmee ze ons (de leerkrachten) moeten overtuigen van hun oplossing.