Stedelijk Lyceum Pestalozzi

secundair onderwijs

leerlingen op de trap1. Visie op leren

Hoe worden leerlingen gezien? Waar leggen we de nadruk?
“Actief leren” is kenmerkend voor het onderwijs op onze school. Je leert bij ons steeds meer en meer zelfstandig te leren. Om te leren heb je inzicht nodig in achterliggende structuren. Door zelf op onderzoek te gaan, te studeren, te herhalen en na te denken, leert elke leerling deze structuren. Door vragen te stellen, zelf dingen te ondervinden en daarover na te denken, te rapporteren en te evalueren, ontwikkel je bovendien een zelfstandige, kritische manier van denken en zin voor creativiteit.

Kennis is belangrijk maar je moet deze vooral kunnen toepassen en begrijpen. Onze leerlingen kunnen oefenen in wisselende en realistische omgevingen. Zo krijgt elke leerling maximale leerwinst.

We geven je niet alleen kennis mee maar leren je ook hoe je in de maatschappij en de wereld staat. Onze leerlingen worden ook opgevoed tot mensen die levenslang willen en kunnen leren.

2. Visie op didactiek en de rol van de leerkracht

Welk soort onderwijs geven wij?
Zo realiseren wij onze onderwijsvisie:

  • Een studieaanbod dat voorbereidt op hogere studies;
  • De leraar is een coach die de leerlingen uitdaagt en begeleidt;
  • Een breed aanbod aan leeractiviteiten en werkvormen. Hierdoor kan elke leerling op zijn eigen manier zelfstandig leren leren: van begeleid werken, via zelfstandig werken naar zelfstandig leren;
  • We werken onder andere met digitale leermiddelen;
  • Persoonlijke aandacht voor elke leerling;
  • Effectieve begeleiding voor elke leerling en eventueel een ondersteunend leeraanbod;
  • Goede samenwerking met andere scholen van het Stedelijk Lyceum en het hoger onderwijs om de kansen op succes en doorstroming te vergroten.

3. Visie op schoolklimaat

Welke sfeer, welk pedagogisch klimaat is er op de school?
De basis van onze school: de relatie tussen de leerlingen, hun ouders en de leerkrachten. Wij zijn een kleinschalige, warme leer-leefschool.

Kleinschaligheid staat voorop zodat onze leerlingen zich betrokken voelen bij alles wat er op de school gebeurt. In het eerste en tweede middelbaar heb je zo weinig mogelijk verschillende leerkrachten. Zo verloopt de grote stap van de lagere naar de middelbare school zo vlot mogelijk. Bovendien leert het team de leerlingen dan beter kennen.