Kidsch&Kunst

Onze school is vereerd al vele jaren te mogen genieten van het kunstinitiatieproject DKO KIDSCH & KUNST, waarbij een kunstenaar op school met de verschillende klassen werkt, leerkrachten ondersteunt, en zorgt dat het muzische element verhoogd wordt.
Wij kozen als team vanuit het kind , de ‘ik’persoon, ieder kind is een kunstenaar voor ons. Ieder jaar kwam hierbij een ander thema : de school,de buurt, de wereld, dromen, het MAS enz...Dit jaar kozen we voor “ik en de film”. De hele school dompelt zich onder in de wereld van de film.
Hoe ontstond film eigenlijk ? En welke soorten zijn er ?

De meerwaarde voor de kinderen is enorm. Zij leren hun eigen muzische kant te ontdekken , en hebben soms talenten die we nog niet wisten !
De ouders en de buurt en onze partnerschool De Bijenkorf (waar een andere kunstenaar werkt) betrekken we regelmatig. Kunstenaar Tania Cnaepkens is blij om op onze school creatief te zijn !

Het begin

zelfportret  maskers

In 2005 startte ons project Kids(ch) en Kunst in de eerste graad met als thema 'ik'.
We wilden vanuit het kind zelf vertrekken, zijn eigenheid benadrukken.

schetsen  uitwerken

Beeldend reikten we verschillende technieken aan: we werkten met gips, met klei, met hout.
Ook vetkrijt, papier-maché en verschillende collagetechnieken werden verkend.

zelfportret in klei  bespreking

We tekenden zelfportretten, maakten (Afrikaanse) maskersen sieraden, leerden ons profiel tekenen.
We tekenden ook ons lievelingsfantasiedier en trachtten onze angsten in beelden om te zetten.

profielen  profielenrij

Achteraf was er telkens een gesprekskring over de gemaakte kunstwerkjes. De gebruikte technieken werden besproken, de kinderen vertelden over de inhoud van hun werk, wat vaak ernstige gesprekken opleverde. Soms was filosoferen helemaal niet ver weg...

filosoferen  gesprekskring

Daarna...

Het volgende schooljaar zijn we terug van start gegaan met het project.
Thema was  'ik en de stad'.
Van hieruit gingen we beeldend onderzoeken hoe we dit in elke klas konden benaderen.
Enkele ideetjes: schoolpaspoorten, meer groen op school, straatnamen voor de gangen, huizeninstallaties,...
We bekeken gebouwen, architectuur, we maakten onze eigen creaties, zoals wapenschilden:

wapenschilden 1  wapenschilden 2

 

Twee  jaar Kids(ch) en Kunst

Een overzicht van  wat we in de eerste twee schooljaren van ons project gedaan hebben, vind je in een diaporama dat je hier kunt downloaden.

Ik en de buurt

Het derde jaar ging het project Kidsch en Kunst over "Ik en de buurt".
De kinderen van de 2des ,3des en 4des werkten actief mee. Ze wandelden door de buurt en bekeken de verschillende plaatsen en gebouwen.
De kinderen houden erg veel van hun buurt, je kan er immers sporten, spelen op het plein, er zijn leuke winkels. Bijna alle kinderen wonen vlakbij de school.

werken met gips
Dit jaar werkten we met nog wat nieuwe materialen zoals hout, gips, ijzer (we gingen zelfs lassen!).
De 4des werkten met gips en maakten zwevende figuren . Ook 2B van Juf Katrien durfde dit aan !
Het gips wordt snel hard, dus we moesten voortmaken... 

Hatim Elmaki
Tania legde ook contact met andere buurtorganisaties zoals het Protestants Sociaal Centrum, waar kunstenaars met onze kinderen samen dingen maken, zoals hier Hatim Elmaki, een schilder uit Soedan.

Panamarenkotoneelstuk
Of het Oude Badhuis waar we mochten gaan tentoonstellen.
Of het OCMW Centrum De Meermin, waar we een echt Panamarenko-toneelstuk hebben opgevoerd. Want deze kunstenaar komt uit onze buurt, en dus besteden we veel tijd aan zijn werken ! Vliegen, dromen, ontwerpen, fantaseren, het past perfect bij onze kinderen !
Met papier-maché maakten we een grote duikboot (4B) en we oefenden hard aan het Panamarenko toonmoment. We hebben zelf ook een gedicht geschreven rond hem. 

turnzaalbeschildering
In de turnzaal hingen we de sportfiguren op die de kinderen ontwierpen. Op de muren creëerden we grote sportfiguren die je hier in de buurt vaak ziet ; een skatende jongen, een basketspelende tiener, kinderen die rusten op het plein...Iedereen vindt het prachtig. Het 3de leerjaar van Juf An (3B) zijn de kunstenaars !
Je ziet, het is en blijft een spannend , erg leuk project voor ons !

Drie  jaar Kids(ch) en Kunst

Een overzicht van  wat we het derde jaar gedaan hebben, vind je in het diaporama dat je hier kunt downloaden.
 

Het volgende schooljaar is ons thema:

Ik en het museum ( de wereld rond)

Eerst leren al onze kinderen wat een museum is…Soms verzamelen mensen dingen ..in een museum staan allerlei verzamelde dingen samen, soms schilderijen, soms beelden, soms gekke dingen…Je mag ze mooi of lelijk vinden…Kinderen mogen bijna altijd gratis in een museum binnen in Antwerpen.

De kinderen van het 1ste en 2de leerjaar maken kennis met verschillende beroemde kunstenaars en reizen de wereld zo rond. We bekijken oa Picasso, Keith Haring, Andy Warhol.

Zoals Andy Warhol2A werkt rond PicassoWat zijn we trots op onze spiegeltekeningen
 

We werken ook met verschillende materialen zoals oa hout en gips en met verschillende technieken zoals de "verfbal"
verfbal  verfbaltechniek
Zo gaat het eraan toe: samenwerken is belangrijk!

Ook gaan 1 en 2 werken rond het “poppenmuseum “ :

poppenmuseum  poppen maken van isolatiebuis en wol
Wajang poppentheater, animatiefilm maken, poppen maken in papier-maché….teveel om op te noemen !!!!

We maken ook minipopjes van onszelf …
trekpopjes  trekpop

Soms lukken de kunstwerken al heel aardig.

Younes verzint  Younes' creatie

De 3de leerjaren werken verwoed aan een echte kinderopera….
repetitie kinderopera  Samen iets verzinnen
over een leeg museum….een tovenaar heeft alle kunstwerken gestolen…zullen de kinderen hem overwinnen ?

Help, de tovenaar vangt mij
Help, de tovenaar vangt mij

We gaan naar een echte operavoorstelling en krijgen een vakkundige uitleg …
Alles wordt gezongen…in vele talen….we genieten er erg van !
Uitleg over de opera  Nog uitleg over de opera

3+ en 4+ werken rond het Modemuseum ; zij gaan op bezoek en gaan zelf kostuums ontwerpen.

Regelmatig komen er ook kunstenaars over de vloer ; Pradeep uit India oa via het PSC.

workshop met Pradeep

De kunstenaars van MUS-E werken ook rond het thema museum ; Patries bij het 5de en Anya bij het 6de leerjaar

In mei volgde dan een groots toonmoment in de shelter van Park Spoor Noord, waarvan je hier een diaporama kunt downloaden.

Ik en mijn dromen

Het volgende schooljaar ging ons project Kidsch & Kunst gewoon verder, als thema hebben we gekozen voor “DROMEN” .

Waarvan dromen we zoal ? Hebben we gekke dromen, bange dromen ?

Hoe zal de wereld er later uitzien ? Wat wil je later worden ?

Alle klassen denken hierover na en werken beeldend en rond theater.

Ook het MUS-E project sluit hierbij aan.

Via onze DROMEN gaan we kijken naar verschillende kunstenaars en continenten zoals bv. Oceanië of bij de Indianen, waar de droomwereld belangrijk was ! Ook de Iraanse kunstenaar Chayan Khoï ’s grote reisdroomboeken zijn fantastisch !!!!

We leren over verschillende lettertypes en druk- en stempeltechnieken, we experimenteren met allerlei materialen…kortom ; erg leuk allemaal !!!!

Tweede leerjaar in PSC
Het 2de leerjaar van Juf Stella op bezoek in Psc om te  werken met een Irakese kunstenares ter plekke.

DROOMPANELEN

In de schoolgang hangen al jaren 6 panelen en die wilden we opnieuw beschilderen met DROOMTAFERELEN; verschillende klassen deden hieraan mee met Juf Tania van Kidsch & Kunst.

We kozen enkele tekeningen uit en zetten deze dan op het paneel in de verf !

Droompanelen schilderen

Zo hebben we een nieuwe gang !!!
Droompaneel  Nog een droompaneel

Nog een droompaneel  Nog een droompaneel

Toonmoment Kidsch & Kunst mei 2010 in het Oude Badhuis

Ook dit jaar kwamen we samen voor een groot toonmoment met al onze klassen. Iedereen toonde via toneel, dans en multimedia (video, film of foto’s) waarrond ze werkten dit jaar !

De kinderen genoten ervan om zichzelf terug te zien op de film, en de toneeltjes vielen erg in de smaak

toonmoment  toonmoment

Een tentoonstelling werd opgebouwd , ook de ouders en de mensen uit de buurt kwamen kijken

tentoonstelling  tentoonstelling

We hielden ook een “kunstenwandelparcours”, de kinderen vonden hun kunstwerkjes terug bij bv de bakker, de apotheek….Leuk toch !

Ik en het water

Het volgende schooljaar gingen we met Kidsch & Kunst kijken naar “ik en het water” , de natuurelementen,
Vissen, de zee, boten, piraten, … via fotografie, film, beeldende kunst en toneel en dans
De kinderen de 3des werken aan film/toneel rond Peter Pan, Avatar en het grote Visverhaal…
De kinderen van 4A maken een performance rond Avatar…en nog veel meer leuke dingen.

piraten!  piraten!

Ik en het water  Ik en het water

Ik en het MAS

Het jaar daarop onderzocht ons project het thema "Ik en het MAS".
Al onze klassen bezochten ook het mooie museum. Wat was het een superjaar!
We sloten af met een mooi toonmoment in onze eigen school. Iedereen nam deel, met djembé, theater, dans, fotografie en natuurlijk knap beeldend werk.

toonmoment 2012  toonmoment 2012

toonmoment 2012  toonmoment 2012

toonmoment 2012  toonmoment 2012

 

Ik en de tijd

Het volgende schooljaar verdiepten we ons in ‘de tijd’, concrete tijd, maar ook andere tijden
de kinderen waren enthousiast en hadden veel leuke ideetjes.
Iedere klas toonde waarrond ze gewerkt had.
 Toonmoment 2015  toonmoment 2015
Wat zeggen woorden als : schakels, Egypte, sneller, Middeleeuwen, de 4 Seizoenen van Vivaldi, oude beroepen, oorlog jullie ?

toonmoment 2015  toonmoment 2015
Wij lieten ons inspireren en gingen muzisch aan de slag !!

toonmoment 2015

Ik en het boek

Het DKO kunstinitiatieproject Kidsch & Kunst werkte gedurende schooljaar 2015-2016 rond ‘ik en het boek’
Lezen is nog altijd superfijn en we bekijken het eens vanuit de muzische hoek !
 Kidsch en kunst 2016
Alle klassen gingen aan de slag met media, theater, dans, beeld , muziek rond boeken.
Ons nieuwe zangkoor zong luid mee !
De kunstenaar ging in de buurt op zoek naar nieuwe partners !

Kidsch en Kunst 2016  Kidsch en Kunst 2016

 

Dit jaar kozen we als thema IK EN DE MUZIEK
 
Muziek is iets dat ons allemaal verbindt en de kinderen zijn er dol op ! We leren over verschillende soorten muziek, uit vele landen en gaan zelf muziekinstrumentjes maken, muziekspelen, rappen, en ook ons nieuw opgerichte zangkoor doet vlot mee !

    

  

 
De hele school neemt deel aan dit project en op vrijdag 2 juni om 13.45 u is er een grote show in HET OUDE BADHUIS !