Villa Stuivenberg

Basisschool

Vierde leerjaar

Wat doen we in het vierde leerjaar?

Wiskunde

Getallenkennis

  • Getallen tot 100 000
  • Negatieve getallen
  • Breuken: optellen en aftrekken, gelijkwaardigheid, gelijknamigheid.
  • Tabellen en grafieken aflezen, interpreteren en zelf maken.
  • Het gemiddelde berekenen.

Bewerkingen - hoofdrekenen

  • Natuurlijke getallen optellen en aftrekken.
  • Maaltafels en deeltafels verder memoriseren en toepassen.
  • Natuurlijke getallen vermenigvuldigen en delen.
  • Breuken optellen en aftrekken.
  • De leerlingen maken gebruik van hoofdrekenstrategieën die op het einde
  • van het schooljaar door elkaar moeten kunnen toegepast worden.
  • Kommagetallen kunnen optellen en aftrekken.
  • Kommagetallen kunnen vermenigvuldigen en delen.

Bewerkingen – cijferen

  • Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
  • Hetzelfde met kommagetallen (de vermenigvuldiger en de deler blijven een natuurlijk getal).

Metend en metend rekenen

  • Lengtematen m, dm, cm, mm kennen en kunnen meten.
  • Omzetten van lengtematen
  • Inhoudsmaten l, cl en ml meten en toepassen, leren omzetten
  • Gewicht kg en g, wegen, omzetten. Ton en kg omzetten.
  • Temperatuur aflezen, en verschil berekenen.
  • Betalen en weergeven van geld.
  • Kloklezen herhalen.
  • Tijdsduur meten en berekenen.
  • Omtrek meten.
  • Oppervlaktebegrip uitbreiden tot cm² , dm² en m².
  • Oppervlakte kunnen meten van een rechthoek.
  • Schaalbegrip kennen en toepassen.

Meetkunde

  • Punten, lijnen en oppervlakken.
  • Hoeken herkennen en onderzoeken.
  • Loodrecht en evenwijdigheid kennen, onderzoeken, tekenen.
  • Gebruik van geodriehoek en meetlat inoefenen.
  • Veelhoeken kunnen herkennen en rubriceren.
  • Vierhoeken herkennen, rubriceren, kenmerken kennen, tekenen.
  • Soorten driehoeken herkennen, rubriceren volgens hoeken en of zijden.
  • De cirkel: straal en diameter kennen.
  • Kunnen werken met een passer.
  • Spiegelingen en symmetrie in figuren.
  • Gelijkvormigheid kunnen herkennen.
  • Ruimtelijke oriëntatie op een kaart.
  • De weg vinden op een stratenplan.
  • Coördinaten op een plan of rooster.
  • Blokkenbouwsels

 

Informatie over de andere vakken volgt later.