Glenn Present

“Hier kan ik het verschil maken”

Glenn Present,Leerkracht basisschool De Leerexpert

“In onze school geven we het basisaanbod van het buitengewoon onderwijs, de vroegere types 1 en 8. Onze kinderen kunnen niet mee in het gewoon onderwijs, maar we willen hen wel naar het middelbaar krijgen. Dat is niet gemakkelijk. Sommige leerlingen ontwikkelden een heel negatief zelfbeeld. Ik vind het dan ook fijn als ik weer een lach op hun gezicht kan toveren. Sommigen schamen zich om over hun gevoelens te praten. Maar ik stimuleer hen om dat wel te doen.

Overstap naar het buitengewoon onderwijs

Glenn aanzet bord in de klasIk wilde altijd al in het buitengewoon onderwijs lesgeven. Deze kinderen een stap vooruit laten zetten, geeft me energie. Zo kan ik het verschil maken. Ik ben dan ook heel erg bezig met hun talenten, ik wil dat ze hun eigen sterktes ontdekken. De situatie van sommige leerlingen is best wel schrijnend. Soms trek ik me die zelfs iets te hard aan. Er zijn kinderen die zonder boterhammen naar school komen. Zoiets neem ik wel mee naar huis. Op de fiets of thuis in de zetel kan ik gelukkig mijn hoofd leegmaken. En ik kan terecht bij mijn collega’s. Heb ik nood aan een gesprek, dan kan dat. En naast de moeilijkheden zijn er ook veel mooie momenten. Ik heb hier heel veel geleerd, ben op drie jaar sterk gegroeid. Dingen waar ik vroeger heel erg mee zat, ervaar ik nu als peanuts.

Als beginnende leerkracht volgde ik de aanvangsbegeleiding van het stedelijk buitengewoon onderwijs. Ik haalde uit die begeleiding veel dingen die ik zelf in de klas toepaste. Elke leerkracht kon er problemen uit de eigen klas voorleggen. Die waren voor mij soms niet zo nieuw, ik had immers al wat jaren in het gewoon onderwijs op de teller. Maar dan kon ik wel mijn eigen ervaringen delen, al voerde ik nooit het hoge woord. In een grote groep blijf ik liefst wat op de achtergrond. Gek hé, voor een leerkracht. Maar voor de klas heb je een totaal andere positie.

Het stedelijk onderwijs wil elke leerling op z’n plaats krijgen. Dat is in onze school niet altijd zo evident. Maar we vertrekken vanuit de talenten van een leerling. Ons onderwijs is op maat, iedere leerling wordt individueel sterk opgevolgd. Zo proberen we elk kind te laten groeien op z’n eigen ritme.”

Terug naar verhalen van collega's