Het verhaal van Kim

"Starten als directeur is pittig. Zeker in Coronatijden. Ik droom nu al van de dag dat alles parate kennis is en dat ik echt kan bezig zijn met de essentie van mijn job als schoolleider".  

Kim Van der Marlière, directeur De Leerexpert August Leyweg 14

Een veelzijdige loopbaan in het Stedelijk Onderwijs: zo kan je de carrière van Kim in elk geval beschrijven. Van opvoeder, leerlingenbegeleider, CLB-medewerker, student gezinswetenschappen, zorgcoördinator tot directeur, het waren logische stappen in Kims loopbaan.  “De ervaring in diverse onderwijsniveaus, functies, rollen en scholen zorgt ervoor dat ik vandaag met een brede blik naar kinderen en het onderwijsgebeuren kan kijken”.

Kim is naar eigen zeggen een product van het Stedelijk Onderwijs. Tot haar 18 jaar liep ze school in stedelijke scholen, net als haar ouders die bovendien ook werkten voor het Stedelijk Onderwijs.

Schoolboot 

Het professionele verhaal van Kim start niet in een school maar op een boot. Lang geleden had het Stedelijk Onderwijs 2schooltjalken die leerlingen door de haven voeren. Eén van die boten heette de Gerlache. Kim begeleidde 9 jaar lang alle vaarklassen op de Gerlache. “Dat was een super boeiende tijd. Ik zag elke dag een andere klas, elke dag andere kinderen, over de jaren heen waren dat er wel 18000! Toen de schoolboten definitief uit het water werden gehaald, moest ik op zoek naar een andere job. En zo belandde ik als opvoeder/leerlingenbegeleider in een stedelijke middelbare school. 

Na een aantal jaren besloot ik terug te gaan studeren en combineerde ik dat met mijn parttime job in Stedelijk Lyceum Cadix. In 2012 behaalde ik een bachelor Gezinswetenschappen. Ik was toen klaar voor een nieuwe wending in mijn loopbaan. Ik zocht naar een job die nauwer aansloot bij mijn studies. Al was ik er nog niet uit of ik hulpverlener in het onderwijs of onderwijsprofessional in de hulpverlening wilde worden. 

Onderwijs of hulpverlening? 

Uiteindelijk ben ik gegaan voor zorgcoördinator in een stedelijke basisschool. Dat combineerde ik met een job als CLB-medewerker in het Centraal Meldpunt (het CMP is een Antwerpse netoverschrijdende CLB-werking die fungeert als draaischijf). Dat bleek een super interessante combinatie: mijn netwerk en kennis van de sociale kaart groeide enorm, maar ik leerde ook vanuit beide perspectieven kijken naar een leerling. Ik begrijp nu ook veel beter de frustraties en misverstanden tussen onderwijs en de hulpverlening. Toch werd het me snel duidelijk dat mijn hart eerder lag bij het onderwijs. Ik kreeg de kans om voltijds zorgcoördinator te worden in basisschool De Letter in Wilrijk. 

Dat heb ik 7 jaar lang met hart en ziel gedaan. Ik volgde ondertussen wel een traject leiderschapsontwikkeling, maar ik was nog niet klaar om te springen. Tot ik in juni 2020 heel toevallig een vacature zag passeren voor directeur bij De Leerexpert. Ik solliciteerde, slaagde in het assessment en zo stond ik eind augustus plots als directeur voor een nieuw team. 

Stap naar directeur

De keuze voor het buitengewoon onderwijs heb ik wel bewust gemaakt. 

Ik kijk graag holistisch naar de dingen. In het buitengewoon onderwijs werk je met kleinere klassen en multidisciplinaire teams van onder meer orthopedagogen, logopedisten, kinesisten, leraren en psychologen … Ze kijken allemaal vanuit een ander perspectief naar een kind. Dat is verrijkend en past het best bij mijn holistische zienswijze. 

Als startende directeur komt er heel veel op je af. Ook al kan ik rekenen op veel ondersteuning van een HR-partner, netwerkdirecteur en andere diensten, het blijft een zoektocht. Bij elke stap die ik wil zetten, heb ik wel vragen. Alles uitzoeken en de juiste ondersteuners vinden, kost dus veel tijd. In onderwijs zijn er zoveel regels, alleen al voor personeelsadministratie. Het aanwerven of zoeken van vervanging is op zich al een kluwen. Ik droom nu al van de dag dat dit alles parate kennis is en dat ik echt kan bezig zijn met de essentie van mijn job.  

Maar zover zijn we nog niet: want ook Corona steekt veel stokken in de wielen. Ik ben gestart in volle pandemie. Ik heb mijn nieuw team twee keer live kunnen samenbrengen, sindsdien verlopen de personeelsvergaderingen digitaal. Wat ik toch niet ideaal vind als startend directeur. Een scherm vervangt nooit helemaal het menselijk contact. Ik ben ook geen held in het digitale dus voor mij is ook dat weer een zoektocht erbij. 

"Onderwijs is een verhaal van mensen, het werk is dus nooit af."

Ik ben een gedreven en bevlogen iemand. Keerzijde is dat ik mijn grenzen dus moet leren bewaken. En nu nog meer dan ooit. Gelukkig is Stedelijk Onderwijs een werkgever die waardering uit en zijn directeurs ondersteunt. De klemtoon ligt steeds meer op een waardengedreven organisatie, een evolutie die ik alleen maar kan toejuichen. Ons pedagogisch project en de waarden van het Stedelijk Onderwijs zijn gewoon een deel van mijzelf. Ik voel me hier thuis. 

Lees ook andere verhalen van collega's

Ga naar onze vacatures