Het verhaal van Jan

“Waardengedreven werken? Dat is vertrekken vanuit vertrouwen in plaats van controle.” 

Jan Ruyters, kleuteronderwijzer stedelijke basisschool Optimist

Ze zijn zeldzaam: mannen in het kleuteronderwijs. Meester Jan is al 16 jaar lang een vaste waarde in het team van stedelijke basisschool Optimist. Jan startte zijn loopbaan in het Brusselse onderwijs, koos dan voor een job in de privé en besloot enkele jaren later terug te gaan naar zijn oude liefde: het onderwijs. 

“Net in die tijd kregen de stedelijke kleuterscholen voor het eerst aparte turnleerkrachten. Die kans greep ik, ik schoolde me bij in allerlei disciplines en amuseerde me rot. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het in begin soms moeilijk vond om in een fulltime vrouwenomgeving te functioneren. Er zijn toch wel wat verschillen in aanpak. Op een gegeven moment werd ik gevraagd om in te vallen als waarnemend directeur in een andere stedelijke school. Ook dat was een verrijkende ervaring. Na deze vervanging koos ik er toch voor om terug te gaan naar mijn oude school, maar deze keer als klasleerkracht. Vandaag ben ik nog steeds de klasleraar van de eerste kleuterklas in de Optimist. Dat doe ik in co-teaching met juf Hanne. We werken heel nauw samen. Vroeger haalde de zorgjuf de kinderen uit de klas, nu blijven we allebei in de klas. Twee volwassenen kunnen tegelijkertijd veel meer prikkels geven en opvangen van kinderen dan één leraar. We dragen bij wijze van spreken de lasten samen. Daarvoor moet het natuurlijk klikken tussen twee collega’s en moeten waarden en normen onderling bespreekbaar zijn. In het Stedelijk Onderwijs krijgen waarden sowieso een belangrijke plaats. Ik pas dat ook consequent toe in mijn klas met de kleuters, net zoals ik alles zoveel mogelijk ervaringsgericht aanpak in plaats van een elke week een thema-aanpak. 

Boodschap van de bedrijfsdirecteur

Twee jaar geleden werd ik aangegrepen door een citaat van onze bedrijfsdirecteur. Ze schreef in haar nieuwjaarsboodschap dat waardengedreven werken vertrekt vanuit vertrouwen en niet vanuit controle. Ik denk dat dat het Stedelijk Onderwijs ook wel typeert: je krijgt hier ruimte voor initatieven die in andere organisaties minder evident zijn. Zo kreeg ik kans om samen met 17 andere (vrijwillige) leerkrachten deel te nemen aan een zomeracademie (zie foto onderaan). Daar bogen we ons 3 dagen lang aan het onderwijsthema: collective teacher efficacy of collectieve doeltreffendheid. Ook leden van het directiecomité deden mee en gingen mee in dialoog. Met de opgedane ervaringen en kennis gaat ieder van ons terug aan de slag in zijn eigen school. En zo zijn er wel meerdere projecten waarbij leerkrachten netwerken kunnen vormen om - los van hierarchie - kennis te delen en na te denken over onderwijsthema’s. Deze werkwijze lijkt me vrij uniek in het Vlaams onderwijslandschap. Het werkt in elk geval verruimend en verbredend. Het geeft mij stof tot nadenken en zorgt voor een andere mindshift. Ik denk dat we dat in onderwijs soms nodig hebben. 

Jan in de zomeracademieIk zie mezelf nog wel groeien in mijn job. Ik maak geregeld gebruik van opleidingen en heb ook het geluk dat ik daarin gesteund wordt door mijn directie en collega’s. Levenslang leren is mijn motto en drijfveer. En die kansen krijg je als je ze neemt bij het Stedelijk Onderwijs. Zo blijf ik althans fris!

Ik zit ook in een werkgroep binnen de AP hogeschool om te kijken naar het nieuwe curriculum voor studenten kleuteronderwijs. Het is goed dat we vanuit de dagelijkse prakijk advies kunnen verlenen. Studenten moeten voorbereid worden op onderwijs in een diverse en grootstedelijke context. 

Lees ook het verhaal van andere collega's

Ga naar onze vacatures