Sahadi Daria

“Ik geloof dat we in ons onderwijs nog veel méér het talent van kinderen kunnen stimuleren. Daar wil ik structureel op inzetten.”

Sahadi Daria, directeur kleuter- en lagere school Apenstaartjes 

Ik heb zelf een bijzondere schoolloopbaan achter de rug. Tot mijn 15e ben ik nooit naar school geweest. In mijn thuisland werken kinderen van jong af en moeten zij vooral gehoorzamen.  Talenten zijn van weinig belang. In België kwam ik als niet-begeleide minderjarige voor het eerst met onderwijs in aanraking. Eerst een jaar op een OKAN-school, nadien volgde ik hotelschool en een 7e specialisatiejaar. Ik ontdekte gaandeweg mijn eigen talenten en ik kon ook groeien als mens. Dankzij de hulp van leerkrachten, heel veel huiswerkbegeleiding en hard studeren slaagde ik nadien in de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding.sagaai Daria

Ik startte mijn loopbaan nochtans bij buurtsport, nadien werkte ik voor het Antwerpse OCMW en de stad. Tot ik een vacature zag voor coördinator van een OKAN-school in Merksem. Het was tijd om iets te doen waarvoor ik gestudeerd had! Ik heb in die tijd als vestigingscoördinator heel veel geleerd. Ik besefte dat ik nog groeimarge en meer ambitie had. En dus stapte ik in een traject leiderschapsontwikkeling. Bij het Stedelijk Onderwijs krijg je namelijk heel veel kansen om te blijven groeien. Er is hier een kader en visie waarbinnen je moet werken, maar je krijgt voldoende ruimte om daarop verder te bouwen. 

Impact van traject leiderschapsontwikkeling

Dat leiderschapstraject was voor mij een opstap naar de job die ik vandaag doe: ik ben nu directeur van een basisschool. Dat is wat ik echt wou doen. Ik geloof namelijk dat je samen met een team echt het verschil kan maken. Als ik mijn team kan inspireren, doen zij dat met de leerlingen. Een gelukkig team staat immers voor gelukkige kinderen. 

Ik heb als kind geen kansen gekregen, mijn talenten werden niet ontdekt. Ik wil die kansen wél geven aan elk kind in mijn school. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen door de klassieke manier van klaswerking te overstijgen. Ik wil samen met mijn team een duurzaam verhaal schrijven. Samen hebben we impact. 

Ondersteuning 

Gelukkig sta ik er als startende directeur er ook niet alleen voor. Ik krijg de nodige ondersteuning van mijn netwerkdirecteur, ik volg bijscholingen en word strikt opgevolgd. Dat is echt wel nodig. Stedelijk Onderwijs verwacht trouwens ook dat elke school aanvangsbegeleiding biedt aan startende leraren. Vroeger werden jonge collega’s voor de leeuwen geworpen. Dat is echt verleden tijd. Er wordt voor elkaar gezorgd.

Sahadi_portret

Lees andere verhalen van collega's