Collega's aan het woord

Jan Ruyters

Jan werkt in co-teaching met collega Hanne. Hij ziet alleen maar voordelen, tenminste als je dezelfde waarden onder collega's deelt. "Twee volwassenen kunnen tegelijkertijd veel meer prikkels geven en opvangen van kinderen dan één leraar. We dragen bij wijze van spreken de lasten samen. Daarvoor moet het natuurlijk klikken tussen twee collega’s en moeten waarden en normen onderling bespreekbaar zijn. In het Stedelijk Onderwijs krijgen waarden sowieso een belangrijke plaats. Ik pas dat ook consequent toe in mijn klas met de kleuters, net zoals ik alles zoveel mogelijk ervaringsgericht aanpak in plaats van een elke week een thema-aanpak." 

#sterketeams  #waardengedreven   #coteaching

Lees het hele verhaal

Jan Ruyters

Jan werkt in co-teaching met collega Hanne. Hij ziet alleen maar voordelen, tenminste als je dezelfde waarden onder collega's deelt. "Twee volwassenen kunnen tegelijkertijd veel meer prikkels geven en opvangen van kinderen dan één leraar. We dragen bij wijze van spreken de lasten samen. Daarvoor moet het natuurlijk klikken tussen twee collega’s en moeten waarden en normen onderling bespreekbaar zijn. In het Stedelijk Onderwijs krijgen waarden sowieso een belangrijke plaats. Ik pas dat ook consequent toe in mijn klas met de kleuters, net zoals ik alles zoveel mogelijk ervaringsgericht aanpak in plaats van een elke week een thema-aanpak." 

#sterketeams  #waardengedreven   #coteaching

Lees het hele verhaal

Freia Nuijten

Wie uitdagingen en verandering in zijn loopbaan wil, kan die krijgen! Zeker in een grote organisatie zoals het Stedelijk Onderwijs liggen er heel wat groeimogelijkheden en kan je jezelf blijven uitdagen. Zo startte Freia lang geleden als kleuterjuf, groeide ze door tot directeur en ging ze onlangs voor een nieuwe functie als netwerkdirecteur. "Eigenlijk weet je nooit wat een nieuwe functie inhoudt totdat je ze werkelijk doet. Daar hou ik wel van. Bij elke nieuwe job werd ik gestretcht, voelde ik me onzeker en moest ik uitdagingen trotseren. Maar dat geeft mij juist energie."

#leiderschapsontwikkeling  #waardengedreven 

Lees hier het hele verhaal

Freia Nuijten

Wie uitdagingen en verandering in zijn loopbaan wil, kan die krijgen! Zeker in een grote organisatie zoals het Stedelijk Onderwijs liggen er heel wat groeimogelijkheden en kan je jezelf blijven uitdagen. Zo startte Freia lang geleden als kleuterjuf, groeide ze door tot directeur en ging ze onlangs voor een nieuwe functie als netwerkdirecteur. "Eigenlijk weet je nooit wat een nieuwe functie inhoudt totdat je ze werkelijk doet. Daar hou ik wel van. Bij elke nieuwe job werd ik gestretcht, voelde ik me onzeker en moest ik uitdagingen trotseren. Maar dat geeft mij juist energie."

#leiderschapsontwikkeling  #waardengedreven 

Lees hier het hele verhaal

Lander Keteleer

Levenslang leren geldt zeker ook voor een praktijkleraar. Lander is leraar druktechnieken. Af en toe staat hij zelf nog als drukker aan de persen in een bedrijf. "Zo hou ik voeling houden met het vak. Maar als leerkracht wil ik ook mijn pedagogische bril en skills blijven verruimen. Ik volgde onder meer de zomeracademie van het Stedelijk Onderwijs. Samen met andere leraren werden we 3 dagen ondergedompeld in de visie van onder meer onderwijswetenschapper John Hattie. Daar besefte ik hoe groot mijn impact als leraar is op het leren van jongeren. Stedelijk Onderwijs stimuleert via zulke initiatieven expertisedeling en samenwerking. Dat is echt mijn ding!"

#expertisedeling #impact #samenwerking 

Lees hier het hele verhaal 

Lander Keteleer

Levenslang leren geldt zeker ook voor een praktijkleraar. Lander is leraar druktechnieken. Af en toe staat hij zelf nog als drukker aan de persen in een bedrijf. "Zo hou ik voeling houden met het vak. Maar als leerkracht wil ik ook mijn pedagogische bril en skills blijven verruimen. Ik volgde onder meer de zomeracademie van het Stedelijk Onderwijs. Samen met andere leraren werden we 3 dagen ondergedompeld in de visie van onder meer onderwijswetenschapper John Hattie. Daar besefte ik hoe groot mijn impact als leraar is op het leren van jongeren. Stedelijk Onderwijs stimuleert via zulke initiatieven expertisedeling en samenwerking. Dat is echt mijn ding!"

#expertisedeling #impact #samenwerking 

Lees hier het hele verhaal 

Ingrid Scherpenisse

Ingrid is 58 en geeft al meer dan 30 jaar les bij het Stedelijk Onderwijs. Het leeuwendeel van haar carriere stond ze voor de klas in het buitengewoon onderwijs. En dat is ze nog een tijdje van plan! Haar motivatie? Af en toe veranderen en nieuwe uitdaging aangaan. En die zit vandaag in het integreren van dieren in haar lespraktijk. "Momenteel volg ik in mijn vrije tijd ook een cursus "zorgverlener met therapiehond". Mijn koningspoedel Fleur is ondertussen op vrijdag een vaste waarde op school." 

#professionalisering #pedagogischevrijheid

Lees het hele verhaal

Ingrid Scherpenisse

Ingrid is 58 en geeft al meer dan 30 jaar les bij het Stedelijk Onderwijs. Het leeuwendeel van haar carriere stond ze voor de klas in het buitengewoon onderwijs. En dat is ze nog een tijdje van plan! Haar motivatie? Af en toe veranderen en nieuwe uitdaging aangaan. En die zit vandaag in het integreren van dieren in haar lespraktijk. "Momenteel volg ik in mijn vrije tijd ook een cursus "zorgverlener met therapiehond". Mijn koningspoedel Fleur is ondertussen op vrijdag een vaste waarde op school." 

#professionalisering #pedagogischevrijheid

Lees het hele verhaal

Karolien Naert

Karolien leidt al jaren de juridische dienst van het Stedelijk Onderwijs. Zij en haar team staan dagelijks directeurs bij met jurdisch advies. "Ik wil blijven leren in mijn job en een frisse blik houden. Daarom word ik gecoacht en krijg ik de kans om via opleidingen mezelf te ontwikkelen. De training rond Groepsdynamica is een aanrader omdat we te weinig stilstaan bij het belang van groepsprocessen."

#professionalisering #leiderschapsontwikkeling

Lees het hele verhaal

Karolien Naert

Karolien leidt al jaren de juridische dienst van het Stedelijk Onderwijs. Zij en haar team staan dagelijks directeurs bij met jurdisch advies. "Ik wil blijven leren in mijn job en een frisse blik houden. Daarom word ik gecoacht en krijg ik de kans om via opleidingen mezelf te ontwikkelen. De training rond Groepsdynamica is een aanrader omdat we te weinig stilstaan bij het belang van groepsprocessen."

#professionalisering #leiderschapsontwikkeling

Lees het hele verhaal

Sahadi Daria

Sahadi kwam jaren geleden als niet-begeleide minderjarige vluchteling naar ons land. Hij studeerde hard, leerde de taal en groeide door in het Stedelijk Onderwijs. Vandaag is hij directeur van basisschool Apenstaartjes. Zijn ambitie is groot: "Ik heb als kind geen kansen gekregen, mijn talenten werden niet ontdekt. Ik wil die kansen wél geven aan elk kind in mijn school. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen door de klassieke manier van klaswerking te overstijgen. Ik wil samen met mijn team een duurzaam verhaal schrijven. Samen hebben we impact. "

#leiderschapsontwikkeling #pedagogischevrijheid #startendedirecteur 

Lees hier het hele verhaal

Sahadi Daria

Sahadi kwam jaren geleden als niet-begeleide minderjarige vluchteling naar ons land. Hij studeerde hard, leerde de taal en groeide door in het Stedelijk Onderwijs. Vandaag is hij directeur van basisschool Apenstaartjes. Zijn ambitie is groot: "Ik heb als kind geen kansen gekregen, mijn talenten werden niet ontdekt. Ik wil die kansen wél geven aan elk kind in mijn school. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen door de klassieke manier van klaswerking te overstijgen. Ik wil samen met mijn team een duurzaam verhaal schrijven. Samen hebben we impact. "

#leiderschapsontwikkeling #pedagogischevrijheid #startendedirecteur 

Lees hier het hele verhaal

Tim Goris

Tim is naast leraar ook mentor voor startende collega's. "In het onderwijs zijn loopbanen vrij vlak. Toch geloof ik erin dat je zelf veel kan doen om te variëren en te groeien. Directeurs hebben vandaag zoveel om handen dat ze niet anders kunnen dan inzetten op gedeeld leiderschap. Je moet natuurlijk zelf je kansen nog grijpen, maar er zijn best wel wat mogelijkheden om je loopbaan te verrijken. Ik houd enorm van mijn job als klasleerkracht, maar met het mentorschap kan ik wel meer betekenen voor de hele school."

#aanvangsbegeleiding  #groeimogelijkheden   #gedeeldleiderschap

Lees hele verhaal

Tim Goris

Tim is naast leraar ook mentor voor startende collega's. "In het onderwijs zijn loopbanen vrij vlak. Toch geloof ik erin dat je zelf veel kan doen om te variëren en te groeien. Directeurs hebben vandaag zoveel om handen dat ze niet anders kunnen dan inzetten op gedeeld leiderschap. Je moet natuurlijk zelf je kansen nog grijpen, maar er zijn best wel wat mogelijkheden om je loopbaan te verrijken. Ik houd enorm van mijn job als klasleerkracht, maar met het mentorschap kan ik wel meer betekenen voor de hele school."

#aanvangsbegeleiding  #groeimogelijkheden   #gedeeldleiderschap

Lees hele verhaal

Laura Baaijens

Laura was tot voor kort directeur in een stedelijke basisschool. Sinds september leidt ze samen met een artistiek directeur onze Koninklijke Balletschool Antwerpen. Als directeur is het niet evident om uit de waan van de dag te komen en de school enkele dagen achter zich te laten. Zeker niet als het is om zelf een training te volgen. Maar ook ervaren directeurs hebben recht op persoonlijke ontwikkeling. In een training worden ze letterijk en figuurlijk ondergedompeld in een Leadership Lab. 

Laura Baaijens

Laura was tot voor kort directeur in een stedelijke basisschool. Sinds september leidt ze samen met een artistiek directeur onze Koninklijke Balletschool Antwerpen. Als directeur is het niet evident om uit de waan van de dag te komen en de school enkele dagen achter zich te laten. Zeker niet als het is om zelf een training te volgen. Maar ook ervaren directeurs hebben recht op persoonlijke ontwikkeling. In een training worden ze letterijk en figuurlijk ondergedompeld in een Leadership Lab. 

Tim Van der Poel

Tim koos op latere leeftijd voor het onderwijs. In zijn zoektocht naar werk botste hij op het lerarenplatform. "Dat geeft je als leerkracht werkzekerheid voor een volledig schooljaar. Toch belangrijk als je hoort dat veel starters afhaken door onzekerheid van interims. Ik maakte de afweging: de stad is heel divers, elke wijk heeft zijn eigen scholen met hun eigen visie en publiek. Meteen kiezen voor één school is toch een gok. Binnen het lerarenplatform kan je verschillende scholen leren kennen wordt gedurende een heel schooljaar gezocht naar een geschikte plek voor jou”. 

#lerarenplatform  #jobzekerheid  #starters

Lees het hele verhaal

Tim Van der Poel

Tim koos op latere leeftijd voor het onderwijs. In zijn zoektocht naar werk botste hij op het lerarenplatform. "Dat geeft je als leerkracht werkzekerheid voor een volledig schooljaar. Toch belangrijk als je hoort dat veel starters afhaken door onzekerheid van interims. Ik maakte de afweging: de stad is heel divers, elke wijk heeft zijn eigen scholen met hun eigen visie en publiek. Meteen kiezen voor één school is toch een gok. Binnen het lerarenplatform kan je verschillende scholen leren kennen wordt gedurende een heel schooljaar gezocht naar een geschikte plek voor jou”. 

#lerarenplatform  #jobzekerheid  #starters

Lees het hele verhaal

Glenn Present

Glenn koos na enkele jaren basisonderwijs expliciet voor het buitengewoon onderwijs. Toch kon hij nog rekenen op aanvangsbegeleiding. 
“Ik wilde altijd al in het buitengewoon onderwijs lesgeven. Deze kinderen een stap vooruit laten zetten, geeft me energie. Zo kan ik het verschil maken. De situatie van sommige leerlingen is best wel schrijnend. Soms trek ik me die zelfs iets te hard aan. Er zijn kinderen die zonder boterhammen naar school komen. Zoiets neem ik wel mee naar huis. Op de fiets of thuis in de zetel kan ik gelukkig mijn hoofd leegmaken. Maar naast de moeilijkheden zijn er ook veel mooie momenten. Ik heb hier heel veel geleerd, ben op drie jaar sterk gegroeid. Dingen waar ik vroeger heel erg mee zat, ervaar ik nu als peanuts.” 

#aanvangsbegeleiding   #jobvariatie  

Lees het hele verhaal

Glenn Present

Glenn koos na enkele jaren basisonderwijs expliciet voor het buitengewoon onderwijs. Toch kon hij nog rekenen op aanvangsbegeleiding. 
“Ik wilde altijd al in het buitengewoon onderwijs lesgeven. Deze kinderen een stap vooruit laten zetten, geeft me energie. Zo kan ik het verschil maken. De situatie van sommige leerlingen is best wel schrijnend. Soms trek ik me die zelfs iets te hard aan. Er zijn kinderen die zonder boterhammen naar school komen. Zoiets neem ik wel mee naar huis. Op de fiets of thuis in de zetel kan ik gelukkig mijn hoofd leegmaken. Maar naast de moeilijkheden zijn er ook veel mooie momenten. Ik heb hier heel veel geleerd, ben op drie jaar sterk gegroeid. Dingen waar ik vroeger heel erg mee zat, ervaar ik nu als peanuts.” 

#aanvangsbegeleiding   #jobvariatie  

Lees het hele verhaal

Inge Mertens

Inge koos na 12 jaar om als directeur te veranderen van school. 
“Ik ervaar mijn overstap als heel positief, ik ben echt tevreden. Meer zelfs: het is de beste stap die ik ooit zette. Dat heeft niets te maken met m’n vorige school, daar was ik ook heel graag. Maar andere mensen, een ander team, een andere dynamiek: dat doet iets met een mens. Met meer dan honderd scholen biedt het Stedelijk Onderwijs voldoende mogelijkheden als je een andere job wilt. Kansen komen er, je moet ze willen grijpen.”

#variatie    #nieuweuitdagingen  

Lees het hele verhaal 

Inge Mertens

Inge koos na 12 jaar om als directeur te veranderen van school. 
“Ik ervaar mijn overstap als heel positief, ik ben echt tevreden. Meer zelfs: het is de beste stap die ik ooit zette. Dat heeft niets te maken met m’n vorige school, daar was ik ook heel graag. Maar andere mensen, een ander team, een andere dynamiek: dat doet iets met een mens. Met meer dan honderd scholen biedt het Stedelijk Onderwijs voldoende mogelijkheden als je een andere job wilt. Kansen komen er, je moet ze willen grijpen.”

#variatie    #nieuweuitdagingen  

Lees het hele verhaal 

Patrick Bruggeman

Patrick combineert 2 jobs: leraar in het volwassenenonderwijs en barman. Zijn directie ziet zijn ondernemerschap als een meerwaarde. “Eigenlijk ligt mijn job als barman in het verlengde van mijn job als leerkracht. Op school werken we aan het welbevinden van de leerlingen. Maar ook in Ponte Vecchio Bar gaat het om zorg en persoonlijk contact. Mensen komen niet alleen voor de koffie, maar ook voor een praatje.” 

#ondernemerschap  #vrijheid

Lees het hele verhaal

Patrick Bruggeman

Patrick combineert 2 jobs: leraar in het volwassenenonderwijs en barman. Zijn directie ziet zijn ondernemerschap als een meerwaarde. “Eigenlijk ligt mijn job als barman in het verlengde van mijn job als leerkracht. Op school werken we aan het welbevinden van de leerlingen. Maar ook in Ponte Vecchio Bar gaat het om zorg en persoonlijk contact. Mensen komen niet alleen voor de koffie, maar ook voor een praatje.” 

#ondernemerschap  #vrijheid

Lees het hele verhaal

Anouk Leys

Anouk ging op haar 35e nog het vak niet-confessionele zedenleer studeren en geeft nu zelf les in drie verschillende scholen. “Ik ervaar mijn vak als zeer nuttig. Wij helpen bij het vullen van de rugzak van onze leerlingen met waarden als solidariteit, openheid, gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid, verbondenheid en vrijheid. Daarbij heb ik als leerkracht een grote pedagogische vrijheid. Dat is erg belangrijk voor mijn eigen welbevinden. Slaafs een handboek volgen, dat zou ik niet kunnen. In al die jaren gaf ik nog nooit dezelfde les."

#pedagogischevrijheid  #onderwijsisleven 

Lees het hele verhaal 

Anouk Leys

Anouk ging op haar 35e nog het vak niet-confessionele zedenleer studeren en geeft nu zelf les in drie verschillende scholen. “Ik ervaar mijn vak als zeer nuttig. Wij helpen bij het vullen van de rugzak van onze leerlingen met waarden als solidariteit, openheid, gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid, verbondenheid en vrijheid. Daarbij heb ik als leerkracht een grote pedagogische vrijheid. Dat is erg belangrijk voor mijn eigen welbevinden. Slaafs een handboek volgen, dat zou ik niet kunnen. In al die jaren gaf ik nog nooit dezelfde les."

#pedagogischevrijheid  #onderwijsisleven 

Lees het hele verhaal 

Lynn Mariën

Wie dacht dat financiën een saaie boel is, heeft het mis! Maak kennis met het team van budget en controlling. StedelijkOnderwijs.tv volgde manager Lynn een dag op de werkvloer. Lynn en haar team doen veel meer dan schoolbudgetten opmaken. Ze geven onze directeurs advies over financieel beheer, maken rapporten op maat en af en toe hoort daar een kascontrole bij!
De dienst financiën is één van de ondersteunende diensten bij het Stedelijk Onderwijs. 

#ondersteuning   #professionalisering 

Lynn Mariën

Wie dacht dat financiën een saaie boel is, heeft het mis! Maak kennis met het team van budget en controlling. StedelijkOnderwijs.tv volgde manager Lynn een dag op de werkvloer. Lynn en haar team doen veel meer dan schoolbudgetten opmaken. Ze geven onze directeurs advies over financieel beheer, maken rapporten op maat en af en toe hoort daar een kascontrole bij!
De dienst financiën is één van de ondersteunende diensten bij het Stedelijk Onderwijs. 

#ondersteuning   #professionalisering 

Dieter Paenhuysen​

Net als vele leraren worstelde Dieter met zijn lessen muzische vorming. Daarom volgde hij een opleiding 'INSPIRATIELAB' bij de collega's van de Academie Merksem. Zij hebben de expertise, kennen het onderwijs en kunnen tools aanreiken afgestemd op de noden van een leraar. "Je leert er o.a. begeleiden op gitaar, methodieken om liedjes aan te leren, body percussion, luisterspelletjes gebruiken en nog veel meer!" 

#professionalisering  #expertisedeling

Dieter Paenhuysen​

Net als vele leraren worstelde Dieter met zijn lessen muzische vorming. Daarom volgde hij een opleiding 'INSPIRATIELAB' bij de collega's van de Academie Merksem. Zij hebben de expertise, kennen het onderwijs en kunnen tools aanreiken afgestemd op de noden van een leraar. "Je leert er o.a. begeleiden op gitaar, methodieken om liedjes aan te leren, body percussion, luisterspelletjes gebruiken en nog veel meer!" 

#professionalisering  #expertisedeling

Heidi Fissers

Heidi koos na een burn-out expliciet voor het Lerarenplatform. Na 9 jaar wou ze eens iets anders doen. "Om te kijken hoe het op andere scholen loopt, is het lerarenplatform echt wel ideaal. Dan doe je vervangingen, maar heb je werkzekerheid voor een heel schooljaar. Je behoudt ook alle rechten, ook als vastbenoemde leerkracht. Het geeft je de kans om van verschillende zaken te proeven zonder risico’s te nemen. En intussen help je er scholen mee vooruit".

#lerarenplatform  #variatie   #nieuweuitdagingen

Lees het hele verhaal hier

Heidi Fissers

Heidi koos na een burn-out expliciet voor het Lerarenplatform. Na 9 jaar wou ze eens iets anders doen. "Om te kijken hoe het op andere scholen loopt, is het lerarenplatform echt wel ideaal. Dan doe je vervangingen, maar heb je werkzekerheid voor een heel schooljaar. Je behoudt ook alle rechten, ook als vastbenoemde leerkracht. Het geeft je de kans om van verschillende zaken te proeven zonder risico’s te nemen. En intussen help je er scholen mee vooruit".

#lerarenplatform  #variatie   #nieuweuitdagingen

Lees het hele verhaal hier

Saskia Haudenhuyse

Saskia is directeur van De Leerexpert ZIekenhuisschool. Ze vindt het belangrijk om af en toe tijd te maken voor haar persoonljike ontwikkeling. Onlangs volgde ze een intensieve training rond Groepsdynamica.  "Ik ervaar het als een blijk van waardering om aan zulke trainingen te mogen deelnemen. Het is fijn dat we als directeurs die kansen krijgen.”

#leiderschapsontwikkeling  #sterketeams

Lees het hele verhaal

Saskia Haudenhuyse

Saskia is directeur van De Leerexpert ZIekenhuisschool. Ze vindt het belangrijk om af en toe tijd te maken voor haar persoonljike ontwikkeling. Onlangs volgde ze een intensieve training rond Groepsdynamica.  "Ik ervaar het als een blijk van waardering om aan zulke trainingen te mogen deelnemen. Het is fijn dat we als directeurs die kansen krijgen.”

#leiderschapsontwikkeling  #sterketeams

Lees het hele verhaal

Valerie Robeyns

Valerie startte in basisschool De Wereldreiziger als werkplekstudent. Dat is een uitgebreid stagetraject waarbij studenten tijdens een langdurige en intense stage écht de job en de schoolwerking leren kennen. Ondertussen werkt Valerie als leraar in het zesde leerjaar. We volgden haar op haar eerste schooldag. 

#werkplekleren  #aanvangsbegeleiding

Valerie Robeyns

Valerie startte in basisschool De Wereldreiziger als werkplekstudent. Dat is een uitgebreid stagetraject waarbij studenten tijdens een langdurige en intense stage écht de job en de schoolwerking leren kennen. Ondertussen werkt Valerie als leraar in het zesde leerjaar. We volgden haar op haar eerste schooldag. 

#werkplekleren  #aanvangsbegeleiding

Renske Michiels

Renske rolde van een secretariaatsjob in het lerarenberoep. Als startend leraar kon ze rekenen op sterke aanvangsbegeleiding. Een schoolmentor hielp haar op weg. Daarnaast kwam ze soms samen om te reflecteren met andere nieuwe leerkrachten uit andere scholen. " Daar heb ik echt iets aan gehad" zegt ze.  

#aanvangsbegeleiding   #jestaaternietalleenvoor

Lees het hele verhaal.

 

Renske Michiels

Renske rolde van een secretariaatsjob in het lerarenberoep. Als startend leraar kon ze rekenen op sterke aanvangsbegeleiding. Een schoolmentor hielp haar op weg. Daarnaast kwam ze soms samen om te reflecteren met andere nieuwe leerkrachten uit andere scholen. " Daar heb ik echt iets aan gehad" zegt ze.  

#aanvangsbegeleiding   #jestaaternietalleenvoor

Lees het hele verhaal.

 

Kim Adriaenssens

Kim is al 18 jaar een vaste waarde in het team van Stedelijk Lyceum Waterbaan. Lesgeven is voor deze leerkracht Nederlands als reizen. Het was dan ook geen evidentie om stil te vallen toen Kim langdurig ziek werd na een complexe operatie. Anderhalf jaar lang bleef ze thuis. Toen ze terugkwam kroop Kim in haar pen en ontwikkelde ze een LOVE-plan voor haar school. Dat is een draaiboek met tips en afspraken om langdurig afwezige collega’s te blijven betrekken bij het schoolgebeuren. "Het zit in kleine dingen, maar ze maken een wereld van verschil." 

#welbevinden  #goedvoelen  #collegas

Lees het hele verhaal 

Kim Adriaenssens

Kim is al 18 jaar een vaste waarde in het team van Stedelijk Lyceum Waterbaan. Lesgeven is voor deze leerkracht Nederlands als reizen. Het was dan ook geen evidentie om stil te vallen toen Kim langdurig ziek werd na een complexe operatie. Anderhalf jaar lang bleef ze thuis. Toen ze terugkwam kroop Kim in haar pen en ontwikkelde ze een LOVE-plan voor haar school. Dat is een draaiboek met tips en afspraken om langdurig afwezige collega’s te blijven betrekken bij het schoolgebeuren. "Het zit in kleine dingen, maar ze maken een wereld van verschil." 

#welbevinden  #goedvoelen  #collegas

Lees het hele verhaal 

Gwendy De Jaegher

Gwendy (SES-leraar en beleidsondersteuner in basisschool Polderstad) volgde samen met een 20-tal andere collega's uit verschillende scholen een traject leiderschapsontwikkeling. Ze wilde zich persoonlijk versterken. Misschien om later directeur te worden. "Ik werd er een sterker persoon van. Hoe meer sterke personen in het onderijs, hoe beter voor de leerlingen tenslotte". 

#leiderschapsontwikkeling  #groei

Gwendy De Jaegher

Gwendy (SES-leraar en beleidsondersteuner in basisschool Polderstad) volgde samen met een 20-tal andere collega's uit verschillende scholen een traject leiderschapsontwikkeling. Ze wilde zich persoonlijk versterken. Misschien om later directeur te worden. "Ik werd er een sterker persoon van. Hoe meer sterke personen in het onderijs, hoe beter voor de leerlingen tenslotte". 

#leiderschapsontwikkeling  #groei

Brechtje & Carmen

Twee collega's van het Stedelijk Onderwijs die elkaar niet kennen worden een lesuur lang opgesloten. Dat levert fijne gesprekken op over wie ze zijn, wat ze doen en wat hen bindt. Bekijk hier de blind date tussen Brechtje Vandergraesen (CLB) en Carmen Daza Márquez (Lesgever Spaans bij Encora).

#1familie  #collegas

Brechtje & Carmen

Twee collega's van het Stedelijk Onderwijs die elkaar niet kennen worden een lesuur lang opgesloten. Dat levert fijne gesprekken op over wie ze zijn, wat ze doen en wat hen bindt. Bekijk hier de blind date tussen Brechtje Vandergraesen (CLB) en Carmen Daza Márquez (Lesgever Spaans bij Encora).

#1familie  #collegas

Dafne, Dagmar en Jana

Jana, Dafne en Dagmar zijn starters. Ze krijgen niet alleen een warm onthaal in de eigen school, maar werden ook verwelkomd door het Stedelijk Onderwijs. In Peerdsbos verzamelden meer dan honderd starters voor een gezamenlijk onthaalevent. Welkom in de familie van het Stedelijk Onderwijs! 

#Welkom  #aanvangsbegeleiding 

Dafne, Dagmar en Jana

Jana, Dafne en Dagmar zijn starters. Ze krijgen niet alleen een warm onthaal in de eigen school, maar werden ook verwelkomd door het Stedelijk Onderwijs. In Peerdsbos verzamelden meer dan honderd starters voor een gezamenlijk onthaalevent. Welkom in de familie van het Stedelijk Onderwijs! 

#Welkom  #aanvangsbegeleiding 

Eric Van Peel

Eric is sinds enkele jaren directeur van Stedelijk Lyceum Zuid, een beroepsgerichte middelbare school op het Kiel. Als startend directeur had hij veel aan zijn HR-partner, maar op het vlak van schoolbeleid wou hij zelf zijn eigen weg zoeken. "Hij zocht en vond de gepaste opleiding om hem meer inzicht te geven in het teamgebeuren. "Hoe meer inzicht ik krijg in wat er zich afspeelt in de verschillende groepen en hoe collega’s zich in een team gedragen, hoe beter ik mijn job kan uitoefenen". Eric is tevreden over het professionaliseringsaanbod en de nascholingen die hem als directeur kunnen versterken. "Dat betekent niet dat de start van een directeur niet pittig is." 

#leiderschapsontwikkeling   #professionalisering   #sterketeams 

Lees hier het hele verhaal

Eric Van Peel

Eric is sinds enkele jaren directeur van Stedelijk Lyceum Zuid, een beroepsgerichte middelbare school op het Kiel. Als startend directeur had hij veel aan zijn HR-partner, maar op het vlak van schoolbeleid wou hij zelf zijn eigen weg zoeken. "Hij zocht en vond de gepaste opleiding om hem meer inzicht te geven in het teamgebeuren. "Hoe meer inzicht ik krijg in wat er zich afspeelt in de verschillende groepen en hoe collega’s zich in een team gedragen, hoe beter ik mijn job kan uitoefenen". Eric is tevreden over het professionaliseringsaanbod en de nascholingen die hem als directeur kunnen versterken. "Dat betekent niet dat de start van een directeur niet pittig is." 

#leiderschapsontwikkeling   #professionalisering   #sterketeams 

Lees hier het hele verhaal