We streven naar een zelfredzame houding, waarbij kinderen initiatieven nemen, creatief en gemotiveerd zijn. Vanuit het geloof in eigen kunnen en een realistisch zelfbeeld, kunnen de leerlingen hun eigen leren aansturen.
MOS en basisschool De Wereldreiziger uit Antwerpen stapten begin 2016 in een Erasmus+project om, samen met leerlingen en schoolteams van andere landen, te leren duurzame keuzes te maken voor de planeet. Deze week ontvangen ze een delegatie leerkrachten uit Finland, Ijsland en Verenigd Koninkrijk voor de teacher training in België.
De Academie Hoboken heeft op een bijzondere blog haar ervaring met internationale projecten van de voorbije vijf jaar gebundeld. Klik hier om deze blog te bekijken.
Een delegatie van de taalopleidingen bij Encora is van 20 tot 22 oktober naar het mooie Girona gereisd om de tweede transnationale meeting van het Europees project Speaking for Yourself bij te wonen. Ze haalden er zelfsde lokale pers mee (zie foto onderaan).
Hoe een verbaal sterke kleuter ertoe aanzetten aan het musiceren te slaan? ‘Stretchen maar’, zeggen ze in De Koekatoe in Deurne, waar de intelligentie meervoudig is. Een Scandinavische delegatie stak er wat van op.
Maar liefst 45 leerlingen van Stedelijk Lyceum Lamorinière hebben de kans gekregen om op buitenlandse stage te gaan. Een unieke ervaring die verder gaat dan enkel werken. De leerlingen staan zelf in voor budgetbeheer en administratie, leven samen in een appartement en organiseren tijdens de stage verschillende culturele activiteiten.
Op 3 maart konden alle leerlingen van het 4de jaar proeven van een workshop 'Expressie' gegeven door FC-De Kampioenen-acteur Ben Rottiers. Al spelender wijze hebben al deze leerlingen zowel verbaal als non-verbaal hun grenzen een beetje verlegd. En ... gelachen werd er ook! :-)
In het bijgevoegde filmpje zie je de leerlingen van 4W en LW een concentratieoefening uitvoeren waarbij ze elkaar in duo's rustig moesten aankijken. Een oefening in lichaamstaal beheersen.
Op woensdagnamiddag organiseert de school "muziek na school". Dit is een vrijwillige "les", waarin de leerlingen in contact komen met verschillende instrumenten en ermee leren musiceren.
Migratie is brandend actueel. Bijna wekelijks worden we in de media geconfronteerd met feiten over migratie. Bootvluchtelingen, een oorlog in Syrië die miljoenen mensen op de vlucht brengt. Wat is migratie eigenlijk? En wat is het verband met ontwikkeling? Wie migreert? En waarom?
MOOOV en 11.11.11 nodigen scholen uit om dieper in te gaan op deze vragen tijdens een filmfestival en een inleefspel.
Hoe voelt het om te migreren? Tijdens de week voor de herfstvakantie ondervonden meer dan 600 leerlingen uit verschillende scholen uit de provincie Antwerpen dit aan de levende lijve.
Al een hele tijd worden politiek en media beheerst door het begrip ‘radicalisering’. De verantwoordelijkheid voor preventie en detectie komt grotendeels bij het onderwijs terecht. In deze reeks van drie webinars stellen we enkele kritische vragen. Is radicalisering eigenlijk wel zo’n recent fenomeen? Zijn radicale ideeën soms nodig? En worden we zelf niet radicaler door ons blind te staren op hoe ‘de ander’ radicaliseert?
In de week van 27 september tot 4 oktober 2015 gingen de leerkrachten van de Koekatoe Ines, Gwen en Nick naar IJsland voor de eerste projectmeeting. Deze meeting was de start van een 2 jaar durend project.
Naar goede gewoonte organiseren we de Graduation Gala om onze laatstejaarsstudenten uit te wuiven. Podiumervaring is van cruciaal belang in een balletopleiding en we zijn blij dat al onze leerlingen deelnemen aan deze eindejaarsvoorstelling. Vandaag brengen ze u bekende en minder bekende werken van befaamde choreografen, maar ook van eigen choreograaf-leerkrachten.
Dat deze dansopleiding 100 procent inzet en toewijding vraagt van onze leerlingen is een understatement. Naast een professionele dansopleiding krijgen ze ook een volledig programma aan algemeen vormende vakken, dat hen als jonge volwassenen voorbereid op een plaats in onze huidige maatschappij. Hierbij willen we hen toekomstgericht stimuleren in hun vaardigheden en creativiteit.
Wij willen graag gebruik maken van dit moment om terug te blikken op een jaar vol fantastische en inspirerende momenten. Samen met u vieren we vandaag in het bijzonder de zesdejaars die, als sociaal-geëngageerde en creatieve jongeren klaar staan om hun plaats in de wereld in te nemen. We wensen hen veel succes in hun leven en verdere danscarrière.
Het doel van dit project is leerkrachten ondersteunen in de begeleiding en empowerment van cursisten op het gebied van spreekvaardigheid, zowel binnen als buiten de les.
The European Flame (De Europese Vlam) is een EU-Grundtvig project dat als doel heeft taaldocenten te helpen bij het coachen en ondersteunen van hun studenten in het zelfstandig leren en oefenen van woordenschat.
Met Viewmaster/Earmaster tonen de 4 Stedelijke Academies beeldende kunsten samen met gastcurator Johan Pas een eigenzinnige selectie van hun afstudeerders in het Zuiderpershuis.
Organiseer leerlingenstages in Europa! Je leerlingen kunnen volledig gesubsidieerd stage in het buitenland lopen. Hiermee hebben ze een streep en een paar sterren voor op hun leeftijdsgenoten. Contacteer de dienst internationalisering als je hierover meer wil weten of je plannen concreet wil maken.
De Bijtjes gaven tijdens een contactseminaire in Brugge een presentatie van hun Europese project "Once upon a technology". Meer dan 40 deelnemers uit 20 verschillende landen konden horen welke successen de school boekte met haar project.
Laura Faes ging samen met leerkracht An Pallemans naar de ceremoniële plechtigheden van Flanders Fields Memorial Garden. Als scholen namen zij eerder al deel aan enkele symbolische acties in Vlaanderen waarbij ze aarde uit de Westhoek in zandzakken schepten om die te verspreiden in de "Memorial Garden" in Londen. Hieronder kan je het pakkende verslag lezen van Laura Faes, leerlingen van 7 Kinderzorg uit Stedelijk Lyceum Lamorinière.
Schrijf je in en ga met je klas aan de slag rond het thema mode & discriminatie. Kleed met de klas een paspop aan met je eigen 'antidiscriminatie-creaties' en toon jullie proces aan de vliegende reporters die jouw school bezoeken op 16, 17 of 18 maart 2015.
Melissa Prosec, medewerkster van Patrimoniumbeheer, laat familie, vrienden en werk achter in België en trekt voor een jaar naar Zambia. Wat ze daar doet en beleeft, lees je hier!
Van 17 tot 21 maart ontving het Stedelijk Lyceum Merksem een groep van 18 Russische leerlingen, leerkrachten en directie. Interculturele uitwisseling stond centraal in dit bezoek en daar deden zowel de Russische als de Antwerpse deelnemers volop aan mee.
Voor het tweede opeenvolgende schooljaar kregen leerkrachten de kans om les te geven in vijf scholen in de Oriental, een streek in het noordoosten van Marokko.
Title: Networking for Europe - Designing a European curriculum for young citizens Topic: Education for Active Citizenship and Sustainable Development Partners: Germany, France, Turkey, Italy, Switzerland, Romania, Belgium, Spain, Bulgaria Dates: 19/5/2014 - 23/5/2014 Program: Study Visit
De leerlingen van de derde graad van het Stedelijk Lyceum Pestalozzi werden goed voorbereid op de verkiezingen van 25 mei. Geschiedenisleerkracht Hilde Loos nam het initiatief om een verkiezingsdebat te organiseren op de school. Tijdens de maanden die voorafgingen aan het debat, kregen de leerlingen tijdens de les geschiedenis enkele opdrachten die het verkiezingsdebat mee vorm moesten geven.
Laat zien hoe je websites en mobiele apps op een creatieve manier in je lessen gebruikt. Maak een korte video en neem deel aan de wedstrijd! Deadline is 12 september 2014 om 12u.
Titel: What's in the box? Fables - Find out what's behind the legend! Thema: interculturaliteit Partnerlanden: Malta, Ierland, Engeland Data: 2013 - 2015
Op 8 en 9 november 2013 richtte mega-tyfoon Haiyan een enorme schade aan op de Filipijnen. Heel wat scholen tonen zich solidair met de slachtoffers van de orkaan.