UDL, school op ieders maat

In onze school trachten we zo veel mogelijk te werken volgens de principes van UDL, Universal Design for Learning. 

UDL bevat 3 principes

1. Bied informatie op meerdere manieren aan. Dit doen we bijvoorbeeld tijdens wiskunde door de leerlingen de leerstof via een papieren cursus te reiken, via zelfgemaakte uitlegfilmpjes in leerpaden op Smartschool.  De leerlingen kunnen dan zelfstandig aan de slag.  Een derde manier is de uitlegles, waarbij de leerlingen les volgen en begeleid worden bij de oefeningen.
2. Laat je leerlingen op verschillende manieren aantonen wat ze geleerd hebben. Tijdens sommige vakken mogen de leerlingen kiezen hoe ze een toets afleggen.  Ze mogen dat met pen en papier doen of met behulp van een laptop.
3. Betrek je leerlingen zo sterk mogelijk bij de les. De leerlingen krijgen de leerstof dikwijls aangereikt in de vorm van CLS.  Dit zijn Coöperatieve Leerstructuren waarbij zowel de leerstof actief wordt aangebracht als de sociale vaardigheden worden ingeoefend.

Onze leerlingen leggen in onderstaande filmpjes zelf uit hoe ze UDL ervaren.  Onze leerling, Cedric Duré heeft ze deskundig gemonteerd.

 

Tijdens wiskunde mogen de leerlingen volgens hun eigen leerstijl en tempo leren. Zij kunnen zelfstandig aan de slag met behulp van uitlegfilmpjes en leerpaden, anderen kunnen in de uitlegklas de uitleg van de leerkracht volgen en daarna begeleid oefeningen maken. Sommigen luisteren naar de uitleg en gaan dan zelfstandig aan de slag al of niet met behulp van de computer.

De leerlingen leggen uit hoe ze tijdens wiskunde werken.