Het verhaal van Freia

“Gedurende mijn ganse carrière hebben mensen in mij geloofd en me kansen gegeven, maar ik heb ze ook zelf moeten grijpen. Ik ken geen andere onderwijsorganisatie waar dat kan.” 

Freia Nuijten, netwerkdirecteur basisonderwijs 

"Door een administratieve fout moest ik last minute afzien van mijn eerste job als kleuterjuf. Mijn klasje stond helemaal klaar op 31 augustus, maar er ontbrak één bepaald formulier waardoor ik het schooljaar niet mocht starten. En zo begon ik mijn loopbaan uiteindelijk in de privé. Maar werken tussen vier muren en achter een computer was toch niet mijn ding: ik miste het onderwijs en ging solliciteren bij het Stedelijk Onderwijs.

Freia Nuijten

Ik kon starten in basisschool Het Baronneke, waar ik uiteindelijk 12 jaar klasleraar was en kon doorgroeien tot zorgcoördinator en beleidsondersteuner. Niet veel later verliet onze directeur de school en zo rolde ik in de functie van directeur. Directeur zijn is een mooi beroep: je krijgt zoveel terug van je leerlingen, ouders en team. Maar het is ook best stresserend omdat je nooit weet hoe je dag zal eindigen. Er brandt altijd wel een alarmknopje in je hoofd. Dat knopje afzetten is niet zo gemakkelijk.
En toch heb ik 8 jaar lang deze job met veel plezier gedaan. Tot er weer een andere opportuniteit mijn pad kruiste: het Stedelijk Onderwijs zocht een team van netwerkdirecteurs: een nieuwe functie waarin je als beleidsversterker, beleidsvoorbereider en netwerkregisseur een groep van scholen ondersteunt. De functie bestaat nu een jaar, het is nog een beetje zoeken maar ik vind het super fijn. Al viel het achterlaten van mijn schoolteam me best zwaar. 

Vertrekken vanuit vertrouwen

Het is fijn om in zo'n groot netwerk te werken: we hebben zoveel schoolteams, ondersteuners en andere collega’s. In samenwerking met bijvoorbeeld de HR-Partners en pedagogische begeleiders staan we ook sterker in het ondersteunen van onze directeurs. Daar is vertrouwen en openheid voor nodig. Stedelijk Onderwijs zet hier sterk op in en deze waarden leven ook wel in de organisatie. Persoonlijk hecht ik daar veel belang aan. Ik wil een open dialoog met mijn directeurs en handelen vanuit vertrouwen. Alleen zo kunnen we samen werken aan een sterk schoolbeleid. En dan kan ik -naast evaluator - ook echt een sparringpartner of klankbord zijn voor hen. Want dat miste ik soms wel als directeur. Ik heb zelf nooit functioneringsgesprekken gehad. Toch geloof ik dat je voor een directeur daar het verschil mee kan maken. 

Eigenlijk weet je nooit wat een nieuwe functie inhoudt totdat je ze werkelijk doet. Daar hou ik wel van. Bij elke nieuwe job werd ik gestretcht, voelde ik me onzeker en moest ik uitdagingen trotseren. Maar dat geeft mij juist energie. Gedurende mijn ganse carrière hebben mensen in mij geloofd en me kansen gegeven, maar ik heb ze ook zelf moeten grijpen. Ik ken geen andere onderwijsorganisatie waar dat kan. 

Lees ook andere verhalen van collega's

Ga naar onze vacatures