FabLab+

Creatief laboratorium

Klasuitdaging

WAT IS PRECIES EEN STEM- / TECHNIEKUITDAGING VOOR JE KLAS?

Al deze activiteiten werden door het FabLab+team uitgewerkt en voorbereid.

Het doel van deze activiteit is voornamelijk om de leerkracht te inspireren en onder te dompelen in een techniekles die gebasseerd is op één van de technische principes. Een activiteit waarin het technisch proces doorlopen wordt (ref. de leerplannen).

Bij een eerste bezoek begeleiden we de leerkracht (intensief), bij een tweede laten we de leiding volledig over aan de leerkracht.
Natuurlijk staan we steeds ter beschikking bij problemen.

Tijdens de klasuitdagingen trachten we zowel inhoudelijk, methodologisch, maar vooral technisch en praktisch, een voorbeeld te geven van een STEM- of technieklessen.
Deze activiteiten vertrekken meestal vanuit één of meer technische principes waarbij steeds de verschillende fasen van het technisch proces doorlopen worden: ontdekken, bedenken, ontwerpen, maken, gebruiken, evalueren, ...
Sommige van deze activiteiten zijn in principe ook uit te voeren in een technieklokaal op school (FabChallenges). In dat geval kan de leerkracht, indien nodig, de uitgewerkte materialen in het FabLab vooraf zelf komen maken (af te spreken met de FabLab+ medewerkers).
Voor andere activiteiten wordt gebruik gemaakt van een specifieke omgeving, bijzondere machines en/of materialen die voor de leerkrachten moeilijk in de klas/school zelf te voorzien zijn (Klasworkshops)

Kijk onderaan deze pagina voor een greep uit het aanbod.

 

HOE KAN IK EEN KLASUITDAGING RESERVEREN?

Neem best telefonisch contact met ons op, kom langs tijdens een Open-Labdag of stuur ons een mail.

 

WAT ZIJN DE VEREISTEN?

  • De leerkracht heeft het LeerLab al bezocht en heeft (ideaal fysiek) contact gehad met één van de FabLab+medewerkers (bv. tijdens een Open-Labdag).
  • Ben je nog niet zo heel vertrouwd met STEM of techniek? Dan kan je als leerkracht, eerst een opleiding bij ons volgen.
  • Ideaal heeft de leerkracht enige notie van het technisch proces en de technische principes (leerplan techniek).
  • De leerkracht is op de hoogte van het huishoudelijk reglement en zorgt er ten allen tijden voor dat deze afspraken nageleefd worden (ook door zijn/haar lln.).
  • We verwachten van de leerkracht enige motivatie en gedrevenheid, een actieve inzet.

 

 

 

De leerlingen van je klas bouwen, in groepjes van 3-4 personen, zelf een brug. Ze doorlopen hierbij alle stappen van het technisch proces.

De leerlingen van je klas bouwen, in groepjes van 3-4 personen, zelf een electrospel. Ze doorlopen hierbij alle stappen van het technisch proces.

De leerlingen van je klas bouwen, in groepjes van 3-4 personen, zelf een flipperkast. Ze doorlopen hierbij alle stappen van het technisch proces.